foto: Petr Hejna / DPP / Public domain/Metro D
Po roce a půl od zahájení stavby je konečně dokonáno. Úsek mezi Pankrácem a Olbrachtovou je připraven na další fázi výstavby.
První úsek pražského metra na budované trase D je propojen v celé stavební délce z budoucí stanice Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D ve směru na náměstí Bratří Synků. Stalo se tak díky prorážce v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova, čímž se navzájem propojila nejvzdálenější staveniště.
Psali jsme
Stanice Pankrác na lince metra C bude uzavřena na celý rok. To razantně ovlivní městskou hromadnou dopravu v Praze.
Vzhledem k povrchu se místo prorážky nachází zhruba v místě křížení ulic Na Strži a Jeremenkova. Po zhruba 19 měsících od zahájení stavby je na prvním úseku metra D vyraženo více než 2100 metrů tunelů či štol a zhruba 60 % celkového objemu ražeb. „Zbylých čtyřicet procent budeme razit přibližně další dva roky, až do konce roku 2025,“ uvedl ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski.
„Na stavbě prvního úseku Déčka máme za sebou další milník – propojení nejvzdálenějších stavenišť. Za uplynulý půlrok přibylo dalších zhruba 600 metrů tunelů a štol, což vychází na průměrné tempo 100 metrů za měsíc. Nicméně ještě zhruba jedna třetina je před námi. V objemu ražeb nás čeká nejvíc práce na obou stanicích, kde naopak máme zatím vyraženou jen zhruba jednu třetinu objemu,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Pod křižovatkou ulice Na Strži a Jeremenkovy ulice byla dokončena stavba mezistaničního tunelu. Stavební dělníci nově zahájili práce na tzv. rozpletu, ze kterého bude v příštím roce vyúsťovat tunel pro odstavení vlaků.
„Metro D se netýká jen dopravy a není jen tunelem v zemi. Je na něj navázaná i řada záměrů a plánů Prahy týkajících se územního rozvoje, řešíme i úpravy a stavbu připojených městských čtvrtí – například Nové Dvory, Libuš nebo Písnice. Jsem rád, že v nedávné době jsme jako hlavní město Praha vyjednali s Českou poštou odkup klíčových pozemků v lokalitě Na Strži v blízkosti Pankráce. Budeme tak moct přímo nad přestupní stanicí vybudovat například dostupné bydlení nebo další vybavenost,“ dodává Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje.
Tendr na veřejnou zakázku týkající se dalšího úseku metra D mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory je v současné době posuzována antimonopolním úřadem (ÚOHS). Ten v minulém týdnu vydal třetí předběžné opatření, které zabránilo Praze uzavřít smlouvu s výhercem soutěže. Více jsme psali již zde. K celé situaci se zatím ÚOHS nevyjádřil.
Zdroj: ČT24, tisková zpráva DPP