foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Výtoňský most
Historický železniční most na pražské Výtoni nebude zbourán, ale kompletně zrekonstruován přímo na svém místě. Podle rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky vznikne během oprav provizorní konstrukce, aby železniční provoz nebyl přerušen.
Železniční most z roku 1901, který se klene přes Vltavu pod Vyšehradem, patří k nejvýznamnějším technickým památkám Prahy. Podle tiskové zprávy Ministerstva dopravy bylo rozhodnuto, že most bude zachován na svém původním místě a podstoupí generální rekonstrukci. Zásadní roli při rozhodování sehrál odborný posudek HIA (Heritage Impact Assessment), který varoval, že přesun konstrukce by znamenal „nevratnou ztrátu významného kulturního prvku“.
„Závěrem posudek doporučuje zachovat a opravit most na původním místě a doplnit jej o nový plochý most pro zvýšení kapacity. Technické řešení třetí koleje bude předmětem architektonické soutěže, kterou Správa železnic vypíše,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Psali jsme
Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s iniciativou Nebourat, která chce zachovat Výtoňský most. Mezi signatáře této iniciativy patří moderátor…
Provizorium umožní zachovat provoz
Během samotných stavebních prací bude nutné současnou konstrukci snést, což by bez náhradního řešení znamenalo přerušení provozu. Proto Správa železnic plánuje vybudování dočasného mostního provizoria. „Bez ohledu na zvolenou variantu obnovy Výtoňského mostu bude nutné stávající mostní konstrukci snést a zároveň po dobu stavebních prací zachovat železniční dopravu. Z toho důvodu počítáme s vybudováním mostního provizoria,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Dnes je už přitom doprava po mostě výrazně omezena – vlaky zde mohou jezdit maximálně dvacítkou a pouze po jedné koleji. Přesun provozu na provizorní konstrukci tak podle Správy železnic nepřinese zásadně větší omezení, než jaká cestující znají nyní. Instalace provizoria se předpokládá v roce 2028, předcházet jí bude přeložení inženýrských sítí v roce 2027.
Kde se most opraví?
Původní konstrukce by měla být na několik let přemístěna na vhodné místo, kde projde důkladnou opravou. „Lokalitu pro uložení původní konstrukce budeme vyhledávat společně s hlavním městem. Musí být taková, aby se do ní dalo i s konstrukcí dostat, aby v ní byl pracovní prostor a nestálo to mnoho peněz za pronájem,“ uvedl Jiří Svoboda.
Jedním z hlavních kandidátů je plocha pod Modřanským jezem, kde dnes funguje staveniště pro Dvorecký most. Podle tiskové zprávy Správy železnic tato lokalita splňuje všechny podmínky, přesto se zvažují i další varianty.
Zanedbávání mostu vedlo k jeho kritickému stavu
Výtoňský železniční most je technickou památkou, ale také stavebně dožívá. Už při jeho návrhu se počítalo s tím, že životnost konstrukce nepřesáhne devadesát let. Dnes most slouží už téměř sto pětadvacet let a podle Správy železnic se nachází ve stavu, který neumožňuje další odklad zásadní opravy.
V minulosti se Správa železnic snažila alespoň o dílčí zásahy – už v roce 2008, kdy jej získala do své správy, například vyměnila část mostnic (pražců) a jejich kompletní výměna proběhla znovu v letech 2020 a 2021. Současně byla několikrát vyčištěna dolní část konstrukce. Podle tiskové zprávy Ministerstva dopravy však šlo jen o údržbové práce, které životnost mostu zásadně neprodloužily.
Památkáři i spolek „Nebourat“ v minulosti ale dlouhodobě kritizovali přístup Správy železnic k údržbě a plánování oprav Výtoňského mostu. Podle nich správce infrastruktury opakovaně směřoval spíše k demolici a nahrazení mostu novou konstrukcí než k systematické péči o stávající památkově cennou stavbu. Argumentovali, že právě nedostatečná údržba v předchozích desetiletích vedla k tomu, že most dospěl do kritického technického stavu.
Odborníci z oblasti památkové péče přitom opakovaně upozorňovali, že pravidelné opravy a včasná rekonstrukce mohly životnost mostu významně prodloužit. Kritici proto považovali tehdejší přístup Správy železnic za krajně nedostačující a namítali, že se tím oslabily možnosti zachovat původní konstrukci v lepší kondici.
Spojení modernizace a ochrany dědictví
Součástí plánů je nejen samotná rekonstrukce, ale i širší koordinace s projekty na obou březích Vltavy. Podle HIA by měl být klíčovým prvkem participativní přístup, tedy zapojení odborníků, veřejnosti a institucí. Cílem je skloubit dopravní potřeby Prahy s ochranou kulturní hodnoty unikátní nýtované konstrukce.
Podle Ministerstva dopravy je právě toto spojení tradice a moderních nároků hlavním smyslem celé rekonstrukce. Výtoňský most má i nadále sloužit železniční dopravě, zároveň však zůstat historickým symbolem pražského panorama.