EU version

Vysokorychlostní železnice: Už ne čáry na mapě, ale investice, financování a technologie. Poslanec Kolovratník pořádal konferenci, která posouvá Česko dál

Vysokorychlostní železnice: Už ne čáry na mapě, ale investice, financování a technologie. Poslanec Kolovratník pořádal konferenci, která posouvá Česko dál
foto: RailTarget/atchiv
21 / 09 / 2021

Setkání špiček české železnice se uskutečnilo již posedmé v Pardubicích. Organizátorské role se opět ujal poslanec za ANO, Martin Kolovratník, který se svým týmem přivítal širokou škálu osobností ze světa železnice. Na konferenci bylo hlavním tématem budování vysokorychlostních tratí, které se mají stát hlavním modernizačním prvkem tuzemské sítě.

Kdo něco ve světě železnice znamená, ten se účastnil konference v Pardubicích, která patří mezi nejprestižnější setkání odborníků a fanoušků. „Naplňovat očekávání je pro mě velký závazek, to musím říct se vší pokorou. Mimo mé práce poslance na tvorbě zákonů je tohle příjemné setkání s praxí. Jako hlavní pořadatel musím říct, akci zvládáme pouze ve třech lidech,“ řekl exkluzivně pro Rail Target předseda správní rady Správy železnic, poslanec Martin Kolovratník.

Podle jeho názoru je letošní ročník opět průlomový a přináší témata, která se mohou v budoucnu ukázat jako klíčová. „Otevřeli jsme téma vysokorychlostních železnic na území České republiky,“ prozradil poslanec ANO. Právě k nim se upírají zraky mnoha českých metropolí, které by získaly bleskové spojení s Prahou.
„Nezůstali jsme v teoretické rovině, nebavili jsme se o čárách na mapě, ale o konkrétních věcech. Řešili jsme financování, s ministrem Karlem Havlíčkem jsem se bavili o tom, jak budeme investice financovat. Zazněly tu otázky trhu, ať už stavařského nebo technologického. Dobrý signál je, že nám dodavatelé pomohou, ale potřebujeme stabilitu a dlouhodobé plány,“ vysvětlil v kostce výsledky debaty Kolovratník. K tomu ještě doplnil, že by se mělo jednat o české firmy, které by se podílely na stavebních pracích a tím dodaly projektu stabilitu.

Své si k tématu řekli i zástupci Českých drah, kteří mají nejvíce zkušeností s vlakovým provozem. „Zaznělo spoustu otázek od dopravců, především od Českých drah. Od nich máme informaci, že se rádi vybaví a vozidla koupí, ale je potřeba vědět, jak to bude dlouho trvat,“ osvětlil poslanec za hnutí ANO. V Pardubicích zazněly teze, které se budou rozhodovat v řádu několika let, ale je nutné s nimi počítat. „Potřebujeme vědět odpovědi už dnes,“ potvrdil Kolovratník.

Zmíněn byl návrh začlenit České dráhy do skupiny podniků, které by se mohly v budoucnu privatizovat. „Jednoznačně odmítám privatizaci ČD Cargo. Jakoukoliv privatizaci zlatého vejce nepřipustíme, nic takového bychom nepovolili. Roli Českých drah vnímám nejen jako roli národního dopravce, ale i jako systémového dopravce, který bude jezdit po vysokorychlostních tratích a zajistí investorovi Správě železnic diagnostiku trati, role Českých drah bude růst, bude výrazná,“ doplnil k tématu Kolovratník.

Tagy