foto: Flickr/Jan Fabián/public domain/Vysokorychlostní vlak - Franfurkt nad Mohanem
Česká vláda má představu, která se týká budoucí výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. Jakým způsobem bude probíhat financování tratí a jaký to bude mít vliv na dopravní infrastrukturu?
V rozhovoru pro magazín VRT CZ odpověděl ministr dopravy České republiky Martin Kupka na otázku týkající se červencového oznámení o desetiletém plánu na výstavbu české dopravní infrastruktury. Dle jeho slov je v plánu je vybudovat 800 km vysokorychlostních tratí. Zmínil, že aktuálně je v projektu zahrnuto přes 300 km technického návrhu. Nejdále je však projekt VTR Polabí, který je vede od Prahy Běchovic do Poříčí. Další projekty, které pokročily jsou Moravská brána I. a II., která vede z Prosenice do Hranice a pak z Hranice do Ostravy Svinov a Jižní Morava, která vede z Modřice do Šakvice. Do konce roku 2026 je v plánu vypsání tendru na výstavbu prvních částí trati.
Kupka dále přiblížil, k čemu jsou dobrá vysokorychlostní spojení. Zajistí ČR lepší a rychlejší propojení s okolními státy. Dále uvedl, že nedávno proběhlo jednání a na něm bylo podepsáno memorandum o společném postupu se Správou železnic a s Německem. Byl zvolen projektant na přípravu Krušnohorského tunelu, který má spojovat německé město Heidenau s českým Ústím nad Labem.
Martin Kupka se také vyjádřil k otázce, jak jsou lidé informováni ohledně výstavby vysokorychlostní železnice. Dle jeho slov se aktuálně snaží směrovat svou pozornost k tomu, aby se lidé dozvěděli co nejvíce. Proto hodně mluví s lidmi na akcích, kde mají mimo jiné Správy železnic i svůj stánek VRT mobil, nebo se pořádají různé besedy. Správa železnic dělá každý týden s občany a spolky v obcích, kterých se výstavba tratí bude týkat, besedy. A velmi dbají na to, aby lidé viděli tuto výstavbu jako něco, co jim přinese jenom samé výhody. Na těchto setkáních si vyslechnou i případné připomínky lidí, snaží se reagovat a vysvětlovat.
Psali jsme
Luxus na kolejích v Královéhradeckém kraji. České dráhy investují 4 miliardy do 40 nových vlaků s klimatizací, Wi-Fi a USB zásuvkami.…
Ministr dopravy Kupka také v rozhovoru zdůraznil, že ze zahraničních zkušeností vyplývá jasný přínos vysokorychlostních tratí pro regiony. Snížilo se například vylidňovaní obcí na venkově.
Redakce VRT CZ se ptala ministra dopravy na otázku, jak drahá bude odhadem jízdenka? Ministr Kupka odpověděl, že je velmi těžké určit cenu, byť jen odhadem, vzhledem k vývoji naší ekonomiky za poslední roky. Až budou na vybudovány první vysokorychlostní tratě, může být ekonomická situace úplně jiná, než je teď. Dále upozornil na to, že tento způsob dopravy není a nebude exkluzivní anebo jen pro konkrétní skupinu cestujících, ale bude dostupný všem. Cílem je podle slov ministra Kupky zajištění cenové dostupnosti vlakových spojení pro všechny občany.
Psali jsme
Klára Krokerová, specialistka na nábor a spolupráci se školami u Českých drah, v rozhovoru pro magazín Železničář odhaluje svůj…
V rozhovoru ministr dopravy objasnil, jakým způsobem by se měl tento projekt zaplatit. Financování výstavby by mělo probíhat formou PPP projektů. Správa železnic a Evropská banka uzavřely smlouvu pro obnovu a rozvoj, která pomáhá realizovat soutěž na koncesionáře. Poté se vyhlásí výběrové řízení, do kterého se mohou zapojit firmy, které tento projet rovněž zafinancují. Což je velká výhoda pro státní rozpočet, který nebude tolik zatížený. Tato výstavba přispěje k ekonomickému růstu ČR do budoucna. Další možností pro financování tohoto projektu je je možnost financování pomocí zelených dluhopisů, a díky tomu, že jsme součástí Transevropské dopravní sítě bude i možnost využít evropských dotací z fondu CEF (Connecting Europe Facility).