foto: Archiv/VRT
S rozpočtem na výstavbu vysokorychlostních tratí v Česku může zamávat vysoký nárůst cen stavebních materiálů, především oceli, hliníku, mědi či niklu. Rezervy na investiční náklady, se kterými Správa železnic kalkulovala při prvotních odhadech, se mají pohybovat mezi 500 až 600 miliardami korun. Dosavadní zvýšení cen by je ovšem mohlo snížit. Navzdory tomu se dle vyjádření generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody jedná o vysoce rentabilní projekt.
Současné studie proveditelnosti zahrnují na nákladové straně dostatečnou rezervu, takže s předpokladem prodražení výstavby o třetinu by se celkové kalkulované náklady neměly zvýšit. Jen za letošní rok dosáhnou náklady 150 milionů a od příštího roku by měly ještě narůst. Podle generálního ředitele SŽ Svobody příprava významně pokročila do fáze územních řízení, která na příští rok vyžaduje 800 milionů a stane se jednou z nejtěžších etap.
V okamžiku, kdy se začne stavět, nastane k dodržení stanovených termínů potřeba investovat třicet až čtyřicet miliard korun ročně nad rámec standardního rozpočtu. Správa železnic hledá zdroje na několika frontách, například z evropských fondů nebo skrz takzvané PPP projekty. Svoboda osobně preferuje, aby soukromý kapitál přes PPP financoval vznik a chod terminálů a budov, nikoli koleje, troleje a infrastrukturu. Na některé PPP projekty ovšem Správa železnic nevzpomíná v dobrém, třeba s italskou společností Grandi Stazioni, která měla opravit budovy na hlavním nádraží a pak si je pronajímat, ale nedodržela smluvní podmínky.
S větší připraveností vysokorychlostních tratí stoupá i odpor proti nim. Ke kritice způsobu přípravy VRT se už přihlásilo 120 spolků a družstev, některé i přesto, že se jich tratě přímo nedotknou. Terčem kritiky je především finanční náročnost nebo vliv na životní prostředí a život v regionech. Správa železnic se proto chce zaměřit na komunikaci s dotčenými obcemi a zdůraznit hlavní přínos tratí.
Tagy