foto: Archiv/Výnosy z emisních povolenek je nutné směřovat do dopravy
Evropský parlament schválil změny v evropském systému emisních povolenek. I když Polsko ohlásilo, že v Radě EU nepodpoří žádný návrh Green dealu z klimatického balíčku Fit for 55, většinové hlasování by mělo dopadnout dle předpokladů, tedy pro rozšíření systému obchodování s emisními povolenkami pro silniční dopravu a také pro bydlení, a sice od roku 2027.
Doprava je již dnes zatížena emisními povolenkami a to zejména doprava nejekologičtější elektrická. Vybírá se od energetických podniků za výrobu elektřiny. I když se poslancům v závěru roku 2021 podařilo změnit zákon č. 165/2012 Sb. a osvobodit elektrické energie pro elektrickou železniční dopravu, MHD, lanovky od platby POZE, disproporce přetrvává.
Co se vlastně děje s výnosem z emisních povolenek? Podle směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v unii (EU ETS) náleží jednotlivým státům 88 % výnosů z dražeb emisních povolenek. V článku 10, odstavec 3 f je uvedeno využití těchto výnosů „na podněcování k přechodu na ty způsoby dopravy, které produkují nízké emise uhlíku, a na veřejnou hromadnou dopravu“. V našich poměrech ale výnos do dopravy nesměřuje vůbec. Podle §7 zákona č. 383/2012 Sb. je výnos z dražeb emisních povolenek příjmem státního rozpočtu a pouze o část výnosu se dle zákona dělí Ministerstvo průmyslu a obchodu (4 mld. CZK) a Ministerstvo životního prostředí (4 mld. CZK), i když se v našich podmínkách podíl na celkových emisích CO2 zhruba rozděluje na 1/3 do dopravy, průmyslu a domácností.
Psali jsme
Hospodářská komora České republiky zahájila v těchto dnech sérii expertních jednání k nejdůležitějším aspektům plánovaných vysokorychlostních…
EU zakládá Sociální klimatický fond, který bude od roku 2026 financován z nového doplňujícího systému obchodování s emisemi EU ETS 2, který bude od roku 2027 zahrnovat všechna fosilní paliva, tedy emise ze silniční dopravy, vytápění budov a ostatního průmyslu dosud nezahrnuté do dosavadního systému obchodování s emisními povolenkami. Odhaduje se, že od roku 2027 se do systému vybere přibližně 400 miliard CZK.
Razantní růst cen emisních povolenek v uplynulém roce způsobil, že výnos pro státní rozpočet bude již v letošním roce převyšovat 100 mld. CZK. Způsobil to nárůst ceny emisních povolenek z původní úrovně 5 EUR/t CO2 v roce 2017 na současnou úroveň, která se pohybuje kolem 100 EUR/t. Veřejnost a pravděpodobně ani ministr financí netuší, co by se s těmito příjmy mělo stát a už vůbec se nediskutuje o tom, jaké jsou možnosti využití těchto peněz v dopravě v budoucnu existují.
Psali jsme
Viadukt Nuneham, který se nachází mezi anglickými městy Culham a Radley, se v ranních hodinách začátkem měsíce zřítil. Šéf společnosti Network…
Je čas zahájit diskusi, která by vyhodnotila současný stav a vedla ke změně zákona tak, aby prostředky vybrané v resortu dopravy se výraznou měrou podílely na modernizaci dopravy, otevřely možnost k spolufinancování kolejových vozidel a třeba i pomohly v modernizaci železniční infrastruktury.