foto: Železničář.cd.cz / Public domain/Alpský vysavač
Na přelomu 70. a 80. let se lokomotivní řada 1044 stala symbolem rakouských železnic. Prototyp, přezdívaný „alpský vysavač“, vyjel v srpnu 1974 a o pár týdnů později vytvořil rychlostní rekord. Jeho odkaz přetrvává dodnes, i když byl po roce 2000 nahrazen modernějšími lokomotivami.
Na přelomu 70. a 80. let se lokomotivní řada 1044 stala symbolem moderních rakouských železnic. Její úloha výkladní skříně ÖBB zůstala až do příchodu lokomotiv Taurus, které se objevily přibližně o 20 let později. Díky svému charakteristickému zvuku sání chladícího vzduchu se jí přezdívá „alpský vysavač“. Prototyp této výjimečné lokomotivy vyjel poprvé v srpnu 1974 a o několik týdnů později, 5. září, vytvořil nový rakouský rychlostní rekord 176 km/h mezi Wiener Neustadt a Neunkirchen, uvádí Magazín Železničář.
Alpský vysavač: Vývoj a prvotní testy
Na konci 60. let 20. století vyvinula švédská společnost ASEA nový způsob ovládání lokomotivy pomocí polovodičových tyristorů, který se poprvé uplatnil v lokomotivách Rc pro švédské dráhy SJ. Rakouské dráhy ÖBB si lokomotivu Rc2 1049 půjčily, aby ji otestovaly na náročných horských tratích. Doma v té době vyráběly lokomotivy řady 1042.5, ale zájem o modernější stroje rostl.
Testování švédských mašin u ÖBB dopadlo pozitivně, což vedlo k objednávce deseti univerzálních lokomotiv. Ty byly nasazeny na horské Tauerské dráze, kde musely zvládat sklony až 30 procent. Sloužily až do roku 2001, kdy byly prodány zpět do Švédska.
Psali jsme
Norsko se v oblasti železnice nachází na prahu revoluce. Po stoletích vývoje od prvních koněspřežných tratí se země nyní zaměřuje na modernizaci…
Nákup lokomotiv v zahraničí se však setkal s kritikou domácího průmyslu. ÖBB musely obhájit své rozhodnutí a argumentovaly, že moderní tyristorové lokomotivy ze Švédska byly cenově výhodnější než domácí alternativy. Když byly dodány dva prototypy lokomotiv s tyristorovou regulací, začaly rozsáhlé zkoušky, které vedly k objednání prvních sériových lokomotiv.
Tecnické zádrhely alpského vysavače
Po plném nasazení se ovšem objevily vážné technické problémy. Lokomotivy měly potíže s praskáním obručí a přehříváním odporových brzd. V zimě 1979/80 došlo k zásobovacím krizím, kdy byly dodávány pouze náhradní díly a situace se stala kritickou. Po zásahu politických špiček se nakonec dodávky opět rozběhly a poslední lokomotiva řady 1044.126 byla dodána 24. dubna 1987.
Psali jsme
Reportáž. V DB Museu v Norimberku se ocitnete v srdci železniční historie. Lokomotiva Adler, symbol pokroku 19. století, vás zavede…
Vzhledem k zavedení intercity linky ÖBB si na začátku roku 1988 objednaly další lokomotivy série 1044.2. Ty měly upravený převod pro dlouhodobé zatížení při rychlostech až 160 km/h. Výroba druhé série skončila v roce 1995, tedy skoro 21 let po vyrobení prototypu. Lokomotivy řady 1044 se staly výkladní skříní ÖBB a dopravovaly všechny typy vlaků, od prestižních expresů po nákladní vlaky.
Dědictví alpského vysavače
Během své existence prodělaly lokomotivy mnoho vylepšení a úprav. „Během let měnily lokomotivy také své barvy. První série nesla krvavě oranžovou s trojicí různě širokých, tenkých proužků v barvě slonové kosti. Později se přešlo na dopravní červeň doplněnou šedobílou barvou a tmavě šedou na střeše a na „brýlích“ kolem čelních oken. Používala se i další schémata a reklamní nátěry, například 1044.018 dostala modrý nátěr a „zlaté“ symboly Eura a Euromince,“ komentuje jejich barevnost Magazín Železničář.
Psali jsme
V září roku 1822 se ve městě Troy ve státě New York narodila budoucí legenda americké železnice – Charles Crocker. Pocházel z chudé…
Poslední stroje byly dodány se zabezpečovacím systémem LZB/PZB 80, což umožnilo jejich nasazení ve vícenásobném řízení. Lokomotivy měnily barvy a design, od krvavě oranžové až po dopravní červeň, a díky reklamním nátěrům si získaly různé podoby.
Jejich status kulturní ikony v Rakousku i jinde v Evropě posílilo, že lokomotivy řady 1044 se objevily v několika filmech a dokumentech o železnicích, zejména v rakouských a německých produkcích.
Dnes, i když byly po roce 2000 vytlačeny novými lokomotivami Taurus, zůstávají alpské vysavače stále nepostradatelnou součástí flotily ÖBB. Jejich historie a vliv na rakouské železnice trvají již půl století a ukazují, jak se technologie a design vyvíjely v průběhu let.