EU version

Vyjádření ministra dopravy k návrhu státního rozpočtu. Naplní všechny cíle vládního programu?

Vyjádření ministra dopravy k návrhu státního rozpočtu. Naplní všechny cíle vládního programu?
foto: ČTK/Michal Kamaryt/Vyjádření ministra dopravy k návrhu státního rozpočtu. Naplní všechny cíle vládního programu?
28 / 02 / 2022

Mezi přednášejícími na schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu státního rozpočtu nechyběl ani ministr dopravy Martin Kupka. Ve svém projevu uvedl, jaký dopad přinesou škrty v rozpočtu na resort dopravy a odpověděl na otázku slev na jízdném i investic do infrastruktury.

První bod své řeči věnoval kontroverzním slevám na jízdném a zopakoval, že předchozí vláda v původním návrhu rozpočtu nenachystala dostatek prostředků. Dvě a půl miliardy korun navržené kabinetem Andreje Babiše by totiž nepokryly slevy na jízdném ani po jejich snížení. Koalice SPOLU navíc upozorňovala na nutnost škrtů už před volbami do poslanecké sněmovny, neboť dosavadní slevu shledávala neúměrnou a nadbytečně velkorysou i ve smyslu porovnání s jinými státy, které jsou dostatečně sociálně citlivé a snaží se veřejnou dopravu podporovat. Nová padesátiprocentní sleva podle Kupky zachová podporu veřejné dopravy a odpovídá podobným modelům slev nejen v České republice, ale zvyklostem mnoha evropských států.

Celkový výdaj za loňský rok byl 3,8 miliardy korun. Dá se tedy očekávat, že pokud se epidemiologická situace změní v letošním roce, tak to bude při tom zachování 75 % nejméně 4 miliardy, ale spíš mnohem více, protože je možné očekávat, a tak by měl vypadat hospodárně uvažující ministr financí při přípravě rozpočtu, že se vrátíme na to číslo z roku 2019, kdy se jezdilo hodně a tehdy stát zaplatil 5,8 miliardy korun,“ kritizoval Kupka předchozí vládu.

Zároveň dodal, že předchozí systém nezahrnoval skupinu invalidů ve třetím stupni invalidity. Nová vláda, která se plánuje zaměřit na adresnou pomoc těm nejvíce potřebným, pracuje na aktualizovaném konceptu. Ten by už v polovině roku mohl otevřít padesátiprocentní změnu i této skupině.

Druhý bod projevu se zabýval otázkou investic. Přístup ministerstva dopravy neměl zasáhnout žádné investice, nýbrž pouze některé diskutované projekty. „V okamžiku, kdy před námi byl úkol opravdu udržet výši investic, museli jsme vycházet z toho původního návrhu, ne z návrhu, který možná měl někdo v hlavě, ale nenapsal ho na papír. Takže nebylo jasné ve výsledku, kolik že by bylo potřeba peněz na všechno, co se kde slíbilo nebo co se kde lehkou rukou nakreslilo,“ řekl k investicím s dodatkem, že nezbytně nutné opravy nezůstanou bez povšimnutí – Česko zareaguje a naváže na modernizaci železniční trati Lanžhot – Kúty, kde slovenská strana plánuje navýšení nivelity mostu.

Kupka ve svém projevu nezastíral, že situaci lze jednoduše vyřešit. Dodal však, že pro příští roky se vynasnaží najít více prostředků. „S plnou vážností říkám, že rozpočet resortu dopravy naplnil všechno, co předpokládá vládní program – zachování investičního tempa, nezkrácení jediné koruny na investice, úspory tam, kde jsme to naznačili,“ uzavřel šéf resortu dopravy.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace