foto: RAILTARGET/RS ZERO Stadler
Společnost Stadler představila na veletrhu Rail Business Days svůj vodíkový vlak RS ZERO. Slavnostní premiéra vozidla ve střední Evropě proběhla za účasti top managementu společnosti. Bezemisní nástupce vozidla RS1 představuje podle zástupců Stadleru budoucnost železniční dopravy zejména na neelektrifikovaných tratích.
Středoevropská premiéra vodíkového vlaku RS ZERO od společnosti Stadler proběhla v rámci Rail Business Days v Ostravě. Během prezentace novinky od Stadleru nechyběly proslovy od nejvyšších představitelů společnosti. „Dekarbonizace je velmi důležitá, zejména v Evropských zemích,“ uvedl Peter Spuhler, předseda představenstva společnosti Stadler. Spuhler dodal, že cílem společnosti je vyhrávat tendry bez ohledu na to, na jak velkém trhu zrovna soutěží.

Lídr v zelených technologiích: Stadler a Moravskoslezský vodíkový Klastr
Slova předsedy Spuhlera potvrdil i Zdeněk Majer, předseda dozorčí rady společnosti Stadler Praha: „Stadler je lídrem v zelených technologiích, téma dekarbonizace je proto pro nás velmi důležité.“ Majer také dodal, že jedním z cílů společnosti je vstup do Moravskoslezského vodíkového Klastru. Diskutoval o tom prý s předsedou dozorčí rady Klastru a zároveň náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje Radkem Podstawkou: „Bavili jsme se s panem Podstawkou o tom, že by Stadler rád téma vodíkových vlaků posouval dále,“ dodal Majer.
Psali jsme
Na veletrhu Transport Logistic 2025 společnost Stadler jasně dala najevo jednu věc: je zde proto, aby zpochybnila status quo. S uvedením své nové…
Stadler představuje vodíkový vlak RS ZERO: Budoucnost dekarbonizace
Vodíkový vlak RS ZERO je přímým nástupcem vozidla Regio-Shuttle RS1, které je oproti ekologickému RS ZERO poháněno dieselovým motorem. Odkaz nového vozidla na svého předchůdce je však jasný – shodným prvkem obou vozů jsou například klasická lichoběžníková okna. „Potřebujeme nástupce RS1, který je bezemisní,“ řekl Ansgar Brockmeyer, výkonný viceprezident pro marketing a prodej.
RS ZERO je podle zástupců společnosti Stadler ideální volbou na neelektrifikované či částečně elektrifikované tratě. Vlak je nabízen ve dvou variantách pohonu: Na zmiňovaný vodík a na baterie. Oba typy pohonů představují léty prověřený Regio-Shuttle RS1 v moderní, bezemisní podobě. Jeho vodíkový a bateriový pohon PowerPack mu umožňuje jízdu po neelektrifikovaných úsecích tratě, a tím překlenuje mezeru v provozu místních odboček tratí bez emisí CO2. Výhodou RS ZERO je, že nevyžaduje 100% čistý vodík, ale zvládne jet i na průmyslový vodík s 95% čistotou. Oproti Regio-Shuttle RS1 je RS ZERO dostupný jako jednovozové či dvouvozové variantě a nabízí až 165 míst k sezení.
Jednovozová jednotka s toaletou má prostor pro 63 sedadel nebo přibližně 75 sedadel bez toalety. Maximální počet sedadel ve dvouvozové jednotce s toaletou je 150 nebo 165 bez toalety. RS ZERO má působivě velkou a pohodlnou nízkopodlažní plochu, což z něj dělá přední vozidlo v této kategorii.
Zdroj: RAILTARGET, STADLER