foto: FracTracker Alliance / Flickr/TAuch_Transportation-EastPalestine_Derailment_Site-NorfolkSouthern-ColumbianaCounty-OH_February2023
Železniční doprava je nejekologičtější a nejbezpečnější, ale bohužel ne vždy dokáže zabránit vykolejení. Ještě nebezpečnější je, pokud vagony obsahují chemické a karcinogenní látky, které zamořují celou oblast. Jak tomu zabránit a co dělat, když k tomu dojde? Přečtěte si článek, kde se dozvíte podrobnosti.
Před rokem došlo u East Palestine v Ohiu ve Spojených státech amerických (USA) ke katastrofálnímu vykolejení vlaku, které vyvolalo nebezpečný oblak nebezpečných chemických látek. Nákladní vlak, který měl až 150 vagonů, převážel toxické látky používané k výrobě plastů, jako je karinogenní vicrylchlorid. Po havárii město pohltil hustý žlutý dým. Ve vodě po nehodě uhynuly až tisíce ryb. Úřady tehdy tvrdily, že voda z kohoutku je v pořádku. Obyvatelé postižené oblasti však tvrdili, že v jejich domech je stále cítit jako lepidlo nebo odlakovač.
A jak je to dnes s vlakovou dopravou?
Američané se stále obávají "bombových vlaků", které stále projíždějí obydlenými oblastmi. Zprávy varují, že k neštěstí může dojít i v budoucnu. Tyto vlaky vyjíždějí z továren společnosti OxyVinyl v Texasu a jezdí přes města do továren v New Jersey. Každý den je na zmíněném úseku přepravováno více než 200 železničních vagonů naplněných chemikáliemi.
Odborníci varují, že masová přeprava těchto látek bez zásahu je novou ekologickou zdravotní katastrofou, která čeká na příležitost, až vzplane. Ochránci přírody se shodují, že nejlepším způsobem, jak zabránit dalšímu výbuchu těchto látek, je přestat vyrábět a používat plasty. Agentura pro ochranu životního prostředí bude tento problém sledovat nejméně tři roky.
Co způsobí vykolejení vlaku s vinylchloridem?
Vinylchlorid se také nazývá lidský karcinogen, který způsobuje rakovinu jater, plic, prsu nebo jiné problémy, které jsou při vdechnutí smrtelné. Krátkodobá expozice může způsobit závratě, ospalost a bolesti hlavy. Některé druhy rakoviny se mohou projevit až za 10 let.
Železnice, ačkoli je nejšetrnější k životnímu prostředí a mnohem bezpečnější než nákladní automobily, nemůže zaručit, že nedojde k vykolejení. Sami představitelé železnic však trvají na tom, že železnice jsou bezpečné a nebezpečné materiály budou přepravovat zodpovědně. Mluvčí Americké asociace železnic Jessica Kahanek uvedla, že 99,9 % všech nebezpečných materiálů, které jsou přepravovány po železnici, dorazí na místo určení bez nehody.
V blízkosti železnice žijí nejčastěji barevní lidé s nižšími příjmy, kteří již trpí nespravedlností v oblasti životního prostředí. Dopravní odbory se domnívají, že je důležité zaměřit se na zlepšení bezpečnosti v rámci infrastruktury a pracovní síly a zajistit, aby přeprava nebezpečných materiálů byla v případě vykolejení bezpečnější jak pro pracovníky železnice, tak pro lidi v okolí nehody.
V Americe za rok od nehody vykolejilo dalších 1 500 vlaků. Prezident AFL-CLO Transportation Trades Deparment Gref Regan říká, že je důležité minimalizovat vykolejení pomocí lepších bezpečnostních standardů a v případě neštěstí poskytnout záchranářům lepší nástroje, aby zabránili většímu neštěstí. Dále se domnívá, že je třeba zavést bezpečnostní požadavky pro pracovníky, kteří jsou zodpovědní za bezpečný pohyb vlaků.
Odbory podpořily návrhy na bezpečnější přepravu toxických látek, lepší školení záchranářů, častější kontroly a označování vlakových vozů přepravujících nebezpečné materiály. "Musíme zajistit, aby železnice vrátily do svých provozů kulturu bezpečnosti, a zajistit, aby členové a pracovníci, které zastupuji, dostali všechny nástroje, které potřebují k bezpečnému provozu vlaků," uzavřel Regan.
Zdroj: tvnoviny.sk, teraz.sk