foto: RAILTARGET/DAC
Automatické brzdy, hlídání integrity, dálkové ovládání. A všechno bez jediné chyby. Europe´s Rail v rámci projektu DAC oznámil, že proběhlo úspěšně testování nejdůležitějších automatických funkcí.
Prototyp vlaku jezdil ve Švýcarsku a testovala se na něm automatická zkouška brzd, detekce složení vlaku, sledování integrity vlaku a automatické odpojování vagónů. Zkušební vlak se skládal ze čtyř zkušebních vozů, dvou adaptérů (mezičlánků) a jednoho vozu pro vybavení a měření, který napodoboval funkce lokomotivy. Pro jízdy po hlavní trati a posunovací operace se použily standardní lokomotivy SBB Cargo, které však nebyly integrovány do zkušebního systému.
Psali jsme
Švýcarsko patří k zemím s významným podílem železniční nákladní dopravy. Patří také tradičně k lídrům nových technologií. Švýcarský pohled není ovšem čistě…
Více jak 4 000 km zkušebních jízd ve Švýcarsku
Vlak měl mechanické a pneumatické nárazníkové spřáhlo, které už se v současné době používá ve Švýcarsku. Spřáhlo dostalo experimentálně komunikační technologii obsahující elektrické a digitální komponenty. Technologie nese název Powerline PLUS a tvoří páteřní infrastrukturu celého vlaku. Systém umožňuje přenos dat prostřednictvím Ethernet/IP mezi lokomotivou a všemi vozy ve vlaku s napájením 400V AC.
Zkoušky zahrnovaly statické a spřahovací zkoušky, posunovací testy a zkušební jízdy o celkové délce 4 211 km. Testování proběhlo v Lupfigu ve švýcarském kantonu Aargau a také na dalších místech - v Dottikonu, Wildeggu a na basilejském seřaďovacím nádraží.
Slibné výsledky testování digitálního automatického spřáhla, DAC
Výsledky byly podle Europe´s Rail velmi povzbudivé a prokázaly schopnost realizace funkcí a funkčnost Powerline PLUS. Její komunikační protokol PTB pro detekci složení vlaku úspěšně určil pořadí a orientaci všech vozů ve vlaku. Automatický test brzd fungoval se systémem PTB bezchybně. Systém sledování integrity vlaku založený na detekci ztrát komunikace v systému PTB se ukázal jako velmi účinný.
Zkoušky nevykázaly žádné falešné poplachy a systém splnil očekávané požadavky na dobu odezvy. Prototyp systému pro automatické odpojování vagónů vyvinutý firmou Voith fungoval během testů dobře. Úspěšně bylo vyzkoušeno ruční odpojení pomocí tlačítka na boku vagónu, i dálkové odpojování pomocí tabletu.
Na základě úspěšných výsledků testů potvrdil projektový tým další kroky v oblasti výzkumu a inovací, které jsou nutné k dosažení řešení připraveného k výrobě. Plně funkční systémy DAC vyžadují nejmodernější vývoj systému zaměřený na funkční bezpečnost. Dále se bude pracovat na zlepšení palubního napájení vozů, který by měl být robustnější. Vývoj a toto testování přispěje k finalizaci technických norem, které pro digitální a elektrickou část DAC nebudou součástí DAC, ale norem CENELEC.
Zdroj: Rail Research Europa