foto: Bahnbilder.ch / David Gubler/Nákladní vlak Íránských drah
Napětí mezi Íránem a Izraelem zablokovalo klíčovou nákladní železniční trasu Čína–Arménie. Přímá cesta přes Írán padla, obchod se trhá a firmy hledají drahé obcházení přes Dubaj nebo Afriku.
Plánovaná železniční nákladní linka mezi Čínou a Arménií byla zrušena kvůli nejisté situaci v Íránu a eskalaci napětí s Izraelem. Přesun zásilek přes íránské území je nyní nemožný, což znemožňuje pravidelnou přepravu. Alternativní trasy vedou přes Dubaj nebo Afriku, ale cesta se tak výrazně prodlužuje.
Zrušení multimodální trasy Čína–Arménie
Nejisté výhledy s mezinárodní pozicí Íránu a probíhající nepřátelství s Izraelem znemožňuje pravidelnou přepravu přes území Íránu. Arménie a Čína plánovaly brzy spustit přímé spojení železniční nákladní dopravy. „Dohoda mezi oběma stranami je podepsána. Plánovali jsme spustit první kontejnerový vlak z čínského Xi'anu do Jerevanu po 20. červnu,“ vysvětlil zástupce arménské obchodní komory místním médiím. „Vzhledem k eskalaci napětí mezi Íránem a Izraelem jsme však přepravu zrušili, protože náklad nemůže projet územím Íránu.“
Psali jsme
Od vzniku první železniční trati na území Izraele je to již více než 130 let. Za tu dobu se země změnila k nepoznání. Zjistěte, zda je tomu…
Napětí mezi Íránem a Izraelem blokuje přepravu
Zástupce neposkytl další podrobnosti o tom, proč zboží nemůže projít touto zemí, ať už z důvodu rizika nebo pojištění, infrastrukturních omezení nebo jiných důvodů. Zásilka by před vstupem na íránské území projela Kazachstánem a Turkmenistánem. Téměř celou cestu přes Írán by absolvovala po železnici a v městě Jolfa by byla přeložena na kamiony, které by ji dopravily do Arménie.
Psali jsme
Arménie a Turecko obnoví po 31 letech železniční spojení mezi městy Gjumri a Kars. Projekt nazvaný Křižovatka míru přinese nejen lepší spojení…
Alternativní obchodní trasy přes Dubaj a Afriku
Celá cesta by trvala 25 dní. Čínské zboží se občas dostává do Arménie přes íránský přístav Bandar-Abbás v Indickém oceánu. Ani tam však náklad nemůže pokračovat v cestě do Arménie: silnice jsou uzavřeny kvůli pokračujícímu konfliktu. Až 300 kontejnerů určených pro íránského souseda na Kavkaze proto uvízlo v přístavu. Alternativní trasy pro globální obchod vedou do zakavkazské Arménie přes Dubaj nebo kolem Afriky a přes Středozemní moře.
Psali jsme
Na místě, kde kdysi umíraly tisíce dětí hlady a ve válce za nezávislost Biafry tekla krev, dnes duní těžká technika z Číny. Vlaky,…
Závěrem je potřeba říci, že v dnešním propojeném světě, kde jsou globální obchodní cesty tepnami ekonomiky, může i lokální napětí způsobit obrovské komplikace. Politické turbulence a válečné konflikty mají okamžitý dopad na logistiku, a to se projevuje rušením klíčových přepravních tras. Plánovaná multimodální nákladní trasa z Číny do Arménie je toho příkladem. Politické turbulence a vojenské konflikty mají okamžitý dopad na logistiku, a to se projevuje rušením klíčových přepravních tras. Firmy po celém světě si tak bolestně uvědomují, jak křehké jsou dodavatelské řetězce a jak rychle se mohou plány rozplynout. Hledání alternativních cest se stává denní realitou, a to často za cenu výrazného prodloužení doby dodání a zvýšení nákladů.
Zdroj: RailFreight;
Tagy