foto: RAILTARGET/Prezentace AŽD
Firma AŽD na InnoTrans odprezentovala svůj velký projekt automatizované železniční dopravy. Tu aktuálně testuje na trati Kopidlnka. Cestující jízdu budou moci vyzkoušet již za půl roku.
V rámci InnoTrans se na berlínském výstavišti představila také firma AŽD. Ta vlastní na severu Čech dvě soukromé dráhy: „Švestkovou“ (Číškovice-Obrnice) a „Kopidlnku“ (Dolní Bousov-Kopidlno). Obě tratě prošly modernizací včetně rekonstrukce drážních budov. Zároveň byla Švestková dráha vybavena několika inovačními technologiemi. Jednou z nich je PIS, kiosek pro cestující, kterým jsou vybaveny jednotlivé zastávky. Obsahuje informace o jízdních řádech, cestující zde zadá svou požadovanou cestu a pokud to není nutné, vlak nemusí zastavovat v každé zastávce. Šetří tak čas i energii.
Další technologií je C-ITS, který informuje řidiče přijíždějícího na železniční přejezd, jak daleko od přejezdu se nachází a zda po něm aktuálně bude projíždět vlak. V současnosti je tato technologie umístěna na 4 přejezdech v České republice a u dalších šesti by se měla aplikovat v roce 2025 a později.
Psali jsme
InnoTrans 2024 přehoupl do třetího dne. Pozornost stále směřuje k nejnovějším inovacím v železničních technologiích.
Velkým projektem AŽD je testování automatizované dopravy. Na severu Čech tak společnost testuje vlaky, které jezdí bez řidiče. Doposud není legislativně povoleno převážet cestující za takových podmínek. Vzhledem k dobrému využití Švestkové dráhy AŽD omezila provoz na Kopidlnce, spoje nahradila autobusovou dopravou a trať nyní slouží k účelům testování nových automatizovaných technologií.
Psali jsme
Český železniční průmysl tvoří 2 % HDP a letos očekává tržby ve výši 140 miliard korun, což je o 10 % více než loni. Export tvoří 60 % aktivit.…
Jelikož se jedná o významný milník v technologickém vývoji, firma natočila film dokumentující fungování tohoto systému. Ten je složen z několika systémů:
- APM – Automatic Processing Module, který nahrazuje „mozek řidiče“, vyhodnocuje a má na starosti rozhodovací procesy
- Perception Module, který nahrazuje „oči“
- PAL – Protection Adaptation Modul, který je rozvinutím GoA ETCS a podporuje autonomní bezpečnostní operace
- Repository jako shromažďovač dat a komunikační modul
- Localisation – sbírá data o poloze vlaku a jeho prostředí pomocí několika zdrojů například pohybových senzorů nebo GPS
AŽD chce automatizovaný provoz předvést cestujícím již 5. dubna 2025. Podle plánů firmy by tak již v létě příštího roku měl být spuštěn víkendový provoz automatizovaného vlaku tak, aby si jej mohli cestující vyzkoušet.
Zdroj: RAILTTARGET; AŽD
Tagy