EU version

Vlak bez fíry? EDITA to zvládne sama. Češi vypustili železného "robota" do krajiny

Vlak bez fíry? EDITA to zvládne sama. Češi vypustili železného &quote;robota&quote; do krajiny
foto: AŽD/autonomní vlak
11 / 04 / 2025

Výrobce dopravní zabezpečovací techniky AŽD Praha nedávno na trati Kopidlno – Dolní Bousov zahájil provoz autonomního vlaku. Máme evropské prvenství. Na naší trati tak jezdí vlak, který sleduje trať sám. Strojvedoucí zasahuje jen v případě nouze.

Strojvedoucí má stanoviště v tzv. dohledovém pracovišti. „V případě jakéhokoliv problému bude moci kdykoliv zasáhnout a soupravu okamžitě zastavit nouzovým tlačítkem,“ uvedla AŽD. Čtyřiadvacet kilometrů dlouhou trať zvanou Kopidlnka na pomezí Královéhradeckého a Středočeského kraje koupila AŽD v roce 2016 jako nevyužívanou od státu pro své potřeby a experimenty.

Vůz na trati Kopidlno – Dolní Bousov dosahuje maximální rychlosti 60 km/h. Díky laserovému radaru detekuje trať před sebou a identifikuje předměty v kolejišti i v jeho blízkosti. Za ideálních podmínek systém „dohlédne“ až na vzdálenost 300 metrů. Aktuální data z kamer a senzorů pro autonomní řízení budou moci cestující sledovat na displejích ve voze. Trať je pokryta systémy a sítěmi ETCS, 5G a GSM-R.

AŽD: Autonomní vlak na širé trati je inovací v celoevropském kontextu

Jízda byla zároveň první v Evropě, během které vlak s touto technologií veze vůz s pasažéry v otevřené krajině, uvedla společnost AŽD na svých webových stránkách. Autonomní vozy v Evropě již jezdí, avšak pouze v uzavřených koridorech chráněných ploty či tunely, jako například v metru.

EDITA: Experimentální vozidlo vybaveno obrazovkami 

Vůz EDITA, který dostal jméno z dlouhého názvu Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD 811.111-4, je vybaven obrazovkami, na kterých cestující mohou sledovat záznam z kamer na čele tažného vozu i z traťového detektoru. Náklady projektu byly vyčísleny zhruba na 320 milionů korun. Z nich 120 milionů korun na vývoj a postavení autonomního vlaku poskytla Evropská unie v projektu Europe's Rail. Zbylých 200 milionů investovala AŽD do opravy trati, zajištění přejezdů a dalších technologií na trati.

AŽD: Vlak bez strojvedoucího řadí ČR mezi lídry 

Postavení autonomního vlaku podle ministra dopravy Martina Kupky řadí Českou republiku mezi lídry vývoje v železničním průmyslu v Evropě i ve světě. Technologie autonomního vlaku by se podle něj měla v budoucnu uplatnit především na lokálních tratích, kde by provoz úsporou personálních nákladů značně zlevnila. Výstupy a zkušenosti z projektu, jehož technologie je přenositelná i na další tratě, jsou otevřené také pro další železniční společnosti v Evropě.

Kopidlno - Dolní Bousov: Pravideln provoz

Pravidelný provoz na trati Kopidlno – Dolní Bousov skončil v roce 2010, v sobotu jej AŽD jízdami autonomního i dalších vlaků obnoví. „Budeme jezdit na vlastní komerční riziko. Jízdenku za 50 korun si cestující koupí ve vlaku,“ řekl Chrdle. Autonomní vlak bude v roce 2025 po trati jezdit pouze ve vybraných víkendových a prázdninových termínech. Jízdní řád autonomního vlaku počítá s třemi páry vlaků denně s odjezdy z Kopidlna v 08.15, 12.11 a 16.11. Pro nadcházející první víkend AŽD dopravu posílí na pět párů vlaků, a to tři v celé délce tratě Kopidlno – Dolní Bousov a zpět a dva v úseku Kopidlno – Dětenice a zpět.

Mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem je dopravna v Dětenicích a sedm zastávek. O dalších víkendech a státních svátcích od dubna do října a denně v červenci a v srpnu, kdy autonomní vlak nepojede, dopravu tří párů vlaků na Kopidlnce zajistí běžné motorové vozy.

Zdroj: AŽD; Ministerstvo dopravy ČR

Tagy