EU version

Vláda v roce 2022 vyluxovala v rezortu, co šlo, projevilo se to v údržbě železnic. To by v příštím roce nastat nemělo, říká exministr Havlíček

Vláda v roce 2022 vyluxovala v rezortu, co šlo, projevilo se to v údržbě železnic. To by v příštím roce nastat nemělo, říká exministr Havlíček
foto: Archiv/Vláda v roce 2022 vyluxovala v rezortu, co šlo, projevilo se to v údržbě železnic. To by v příštím roce nastat nemělo, říká exministr Havlíček
12 / 12 / 2022

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury je stále klíčovým tématem pro sektor železnice v příštích letech. Českou železnici totiž čeká nejedna výzva. Kromě modernizací a elektrifikací tratí je to i příprava pro budoucí výstavbu vysokorychlostní železnice. Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní komentář exministra dopravy, Karla Havlíčka.

Podle Havlíčka je rozpočet ve výši 151 miliard korun připraven po stránce výdajů dobře, respektuje trend investic do dopravní infrastruktury, který zahájila předchozí vláda v roce 2020. Tehdy podle něj nastal revoluční obrat a z plánovaných 87 miliard ještě v roce 2020 proinvestovala bývalá vláda 120 miliard, v roce 2021 potom 127 miliard.  „Nová vláda v roce 2022 přibrzdila a „vyluxovala“ v rezortu, co kde šlo, což se letos negativně projevilo v opravě a údržbě železnic. To by v příštím roce nastat nemělo“, komentoval exministr Havlíček.

Je v rozpočtu dostatečný objem finančních prostředků pro rozvoj a správu železniční infrastruktury? Havlíček se k tomuto dotazu vyjádřil následovně: „Ministr dopravy nevybojoval na Ministerstvu financí zdroje a chybí mu 31 miliard, jinými slovy má kryto pouze 120 miliard. To vláda řeší naprosto bezprecedentním způsobem, a to tak, že se to překryje úvěrem z EIB, příp. dluhopisy. To je naprosto nepřijatelné, protože kabinet si jen kvůli tomu, že si opticky sníží schodek státního rozpočtu, bere jako rukojmí státní investory na dopravě.

Havlíček je toho názoru, že splácet úvěry a úroky budou organizace Ministerstva dopravy a postoj Ministerstva financí k Ministerstvu dopravy není adekvátní. „Pokud si ministr dopravy stojí za rozpočtem, pak si musí prosadit zdroje,“ uvedl Havlíček. Současná vláda podle něj uvažuje účetně, nikoliv hospodářsky: „Ministr dopravy má tyto triky rozporovat, a ne je obhajovat. Ostatní ministři si prosazují kde, co a Ministerstvo financí dává dopravě méně, než v roce 2021. Tohle je švindl, jen odsunutí problému. Srovnávat to s PPP je úplná blbost, to je úplně jiný typ projektu ve smyslu správy investice,“ ukončil své vyjádření pro RAILTARGET exministr dopravy Havlíček.

Tagy