foto: Ministerstvo dopravy/Velký přehled plánu VRT v ČR: Praha-Brno za 58 minut, Praha-Ústí za méně než půl hodiny!
Redakce RAILTARGET připravila exkluzivní seriál věnovaný vysokorychlostní železnici v České republice. Chcete se dozvědět více o některých úsecích výstavby VRT, které již prošly schválením proveditelnosti nebo jsou v procesu schvalování?
Prvním z úseků VRT schválené proveditelností (SP) bude Praha – Jihlava – Brno – Břeclav. V tomto úseku bude stanovena výhodná rychlost až 320 km/h, přičemž z Prahy do Brna se dostanete za neuvěřitelných 58 minut. Bude takto možné denně přepravit až 60 000 cestujících. Celkové náklady na tuto trať budou činit zhruba 320 miliard Kč včetně rizikové přirážky cca 30 %.

VRT (Brno –) Přerov – Ostrava – tato trasa bude dvoukolejná, a tak je určena pouze pro osobní vlaky. Úsek Brno – Přerov je stále ve fázi projednávání, neboť je potřeba prověřit další kapacity a územní ochrany.
Skrz tuto trať povede propojení do konvenční sítě: Nezamyslice, Brodek u Přerova, Prosenice, Hranice na Moravě. Maximální provozní rychlost bude 320 km/h a bylo by takto možné denně přepravit až 35 000 cestujících, kdybychom hovořili o maximálním obousměrném využití VRT v pracovní den. Z Brna do Ostravy poté bude možné se dostat do jedné hodiny. Celkové investiční náklady s riziky jsou vypočítány na cca 80 miliard Kč.
Psali jsme
VUZ se rozhodl podpořit všechny své zaměstnance v rámci stále se zvyšujících životních nákladů.
Praha – Ústí nad Labem – Drážďany – do Ústí bude možné se dostat už za 25 minut a do Drážďan za 51 minut. Navrhované rychlosti jsou 200-320 km/h. Každý den se přepraví více než 40 000 cestujících a celková investice čítá okolo 142 miliard Kč.
V Krušnohorském tunelu, který bude propojovat tento úsek VRT, bude dlouhý 25-31 km. Skrz něj bude možný průjezd osobní i nákladní dopravou. Navrhovaná rychlost průjezdu v tunelu bude 200-230 km/h pro osobní vlaky a 120 km/h pro nákladní vlaky.
Bude se jednat o dvojici jednokolejných tunelů, přičemž v nich nebude chybět ani záchranná stanice a zabezpečení ERTMS ETCS L2.

Praha Hradec Králové/Pardubice – Wrocław – V tomto úseku studie proveditelnosti prověřila pět základních variant (pro osobní dopravu, pro smíšenou dopravu, různé využití stávajících tratí). Součástí všech variant je modernizace stávajících tratí severně od Hradce Králové (Hradec Králové – Jaroměř – Trutnov – Svoboda nad Úpou; Česká Skalice – Náchod – Broumov vč. tzv. Vysokovské spojky; Teplice n/M – Adršpach – Trutnov).
Na tomto základě již proběhlo jednání ze strany objednatele regionální dopravy a na konci listopadu příštího roku bude jednání s CPK a zástupci Ministerstva dopravy České republiky a Polska.

Psali jsme
RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s předsedou představenstva ČD Cargo, Tomášem Tóthem, ve kterém jsme se zaměřili na téma podpory…
SP Mladá Boleslav – Turnova – Liberec – Tento úsek stále čeká na schválení studie proveditelnosti v roce 2023 a nabízí tři varianty. První varianta zvaná 1+1 nabízí zdvoukolejnění tratě v úseku Ml. Boleslav – Bakov n. J. a Zálučí – Přísovice. V plánu by byla i elektrizace stávající tratě přes Mnichovo Hradiště a v úseku Příšovice – Turnov. Rekonstruovala a elektrifikovala by se stávající trať v úseku Turnov – Liberec. Tyto plány by vyšly zhruba na 31,1 miliardy Kč, přičemž ekonomická efektivita je jasně prokázána (ERR 6,10 %).

Varianta 200PF nabízí postavení nové dvoukolejné tratě v úseku Turnov – Liberec s možností rychlosti až 200 km/h. V tomto případě se plánuje i zdvoukolejnění tratě v úseku Mladá Boleslav – Bakov n. J. a Mnichovo Hradiště – Loukov u Mnichova Hradiště a elektrizace stávající tratě do Turnova.
Rekonstruovala a elektrifikovala by se stávající osa úseku Liberec – Černousy – st. hranice a dále na tratích Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem a proběhla by konzervace tratě do Jindřichovic pod Smrkem.
Veškeré předpokládané náklady u varianty 200PF čítají 51,9 miliard Kč, přičemž ekonomická efektivita je prokázána (ERR 5,52 %).

Poslední varianta, varianta 200PFJ rozšiřuje zmíněnou variantu 200PF v úseku Mladá Boleslav –Liberec – státní hranice Česká republika/Polsko o řešení spojení Liberec – Jablonec n. N. Došlo by i ke zkapacitnění trati Liberec – Jablonecké Paseky (výh. Proseč a Jablonec n. N. dolní, obratová kolej v žst. Jablonecké Paseky).
Investiční náklady jsou vypočítány na zhruba 54,2 miliard Kč a ekonomická efektivita je opět prokázána (ERR 5,06 %).

Zdroj: Správa železnic