foto: Wikimedia Commons / CC0/Vídeň, linka U2
Názory a komentáře. Vídeň možná předběhla Prahu v počtu linek, ale v očích některých si na metro jen hraje. Někteří tvrdošíjně tvrdí: žádné opravdové metro tam nikdy nebylo. Jen dráha, která si na něj hraje.
Názory a komentáře. Na první pohled to může znít trochu zmateně – vždyť Vídeň přece má metro. O skutečnou podzemní dráhu ale dle serveru Badatele.net nejedná. V rámci tohoto článku chceme přiblížit čtenářům argumentační vysvětlení reportéra a publicisty serveru Badatele. Rakousko je země paradoxů a spletitá historie okolo „hry na metro“ je podle něj jednou z neodmyslitelných kapitol.
Jak Vídeň řešila dopravu už v 19. století
Spletitá historie spletité dráhy ve Vídni začala už v 19. století. Tehdy řešilo hlavní město R-U, jak propojit několik železničních tratí přicházejících z různých směrů a jak mezi nimi přepravovat cestující. Na podzemní dráhu tehdy ještě bylo příliš brzo, tak se Vídeň vydala cestou tzv. městské železnice podobné berlínské dráze.
Vídeň: Proměna městské železnice na „metro“: Začátek v roce 1976
Byl to právě Berlín, který byl hlavním impulsem pro Vídeň v rámci stavby dráhy, dnešní S- Bahn. Tak se i ve Vídni rozhoupali a 9. 5. 1897 se otevřel první úsek městské dráhy ve Vídni. V prvních letech jezdily na dráze parní vlaky, s elektřinou se pak začalo experimentovat od počátku 20. století. V dobách své největší slávy měla městská železnice 6 linek a téměř 40 kilometrů tras. Ve stejném roce jako v Praze, v roce 1968 se rozhodla vídeňská městská rada o vybudování sítě vídeňského metra. Ve Vídni začali přestavovat na metro vídeňskou městskou dráhu. První trať, které se ve Vídni říkalo metro, šla do provozu v roce 1976. Pohlcování bývalé městské dráhy pokračovalo vletech 1976 až 1979.
Psali jsme
Nová česká počítačová hra BACK IN SERVICE vás přenese do prostředí pražského metra, kde bude záležet na vašich rozhodnutí. Můžete tak proniknout do…
Proč vídeňské metro nevypadá jako opravdové metro? Zamýšlí se Mareš
Na rozdíl od pražského metra je celé vídeňské metro pojato vysoce úsporně. O ozdobných obkladech ve stanicích si můžete nechat jen zdát. Hrubé tunely zakrývá tak maximálně reklama. Dvě z podzemních linek vůbec nejsou podzemní linky, ale upravená podzemní i nadzemní dráha. Pod Dunajem nevede jediný tunel a podzemní dráha řeku překonává jen v mostech, vysvětluje dále reportér.
V okrajových částech města vede metro až na výjimky také nad zemí. „A když to vezmeme hnidopišně, tak jedna linka metra vlastně nesplňuje žádné z parametrů metra. Její vlaky totiž neberou elektřinu ze třetí koleje, ale z trolejového vedení. Takže ve skutečnosti jde o nadzemní železnici přestavenou na nadzemní tramvaj, ale říká se jí metro,“ popisuje svůj názor Jaroslav Mareš provozovatel serveru Badatele.net, známý reportér a publicista.
Psali jsme
Vídeň a Bratislavu měla spojit tramvajová linka! I přesto, že myšlenka představovala inovativní dopravní řešení, realizace se setkala s mnoha…
Je vídeňské „metro“ jen přeznačený S-Bahn?
Nutno ale nechat, že ve srovnání s Prahou po poněkud rozpačitých začátcích nabrala vídeňská podzemní dráha tempo, jaké ji můžeme jen závidět. V provozu je o dvě linky více a o 20 kilometrů delší dopravní systém. Ale přesto, Vídeň podle něj dosud nemá opravdové metro a první takové se teprve staví. To ostatní je S-Bahn s vyměněnými vlaky a nové linky také odpovídají více S-Bahnu než metru, tvrdí Mareš v dokumentu. Ale je tomu opravdu tak? Ostatní názory jsou spíše k jeho postoji kritické. Podle nich se ve Vídni kromě U6 jedná o standardní metro. O hlubší analýze prvků metra se dostaneme v dalším článku.
Psali jsme
Metro D je infrastrukturním projektem desetiletí, který bude stát miliardy. O to horší je fakt, že se ve výběrových řízeních objevují zfalšované…
„Určitě se teď najdou hlasy argumentující pár úseky raženými tunely. Ale i berlínská S-Bahn má v centru pár ražených úseků a nepřestává kvůli tomu být S-Bahnem. Opravdové vídeňské metro dosud neexistuje,“ stojí si za svým názorem reportér a publicista.
Zdroj: Badatelé.net