EU version

Ve vedení polské železniční infrastrukturní společnosti PKP PLK dochází k zásadním změnám

Ve vedení polské železniční infrastrukturní společnosti PKP PLK dochází k zásadním změnám
foto: plk-sa.pl / Public domain/PKP PLK
16 / 02 / 2024

Povolební změny v Polsku zdaleka nejsou u konce. Na včerejším jednání dozorčí rady PKP PLK bylo odvoláno dosavadní vedení. Kdo je nově pověřen řízením polského infrastrukturního podniku?

Na včerejším jednání dozorčí rada odvolala předsedu představenstva a generálního ředitele Ireneusze Merchela a všechny členy představenstva: Mirosława Skubiszyńskiego, Arnolda Brescha, Radosława Celińskiego, Grzegorza Kurdziela a Piotra Majerczaka.

Společnost dočasně povedou pověřený generální ředitel Piotr Wyborski a dva členové představenstva Maciej KaczorekPiotr Kubicki.

Radikální změna je dávána do kontextu ostré kritiky, kterou vůči práci PKP PLK před volbami uplatňovala opozice. Nově jmenovaný náměstek pro železnice polského ministerstva infrastruktury Piotr Malepszak zastává názor, že množství finančních prostředků pro PKP PLK na modernizaci železniční infrastruktury neodpovídá kvalitě realizovaných projektů. Investice v minulých letech nepřinesly ani zkrácení jízdních dob na železnici, ani nezlepšily parametry infrastruktury důležité pro dopravce.

Výsledkem řady investičních akcí je předimenzovaná infrastruktura na tratích, které nejsou potřebné, na druhé straně PKP PLK likvidovala perspektivní tratě a železniční stanice. V práci PKP PLK kritizoval zejména plánování a ignorování principu investiční racionality. Prioritu do budoucna má získat pravidelná údržba železniční infrastruktury, a nikoliv její absence, kterou nakonec PKP PLK nahrazovala nákladnými investicemi.

Piotr Wyborski se do vedení PKP PLK vrací z privátní sféry. Je absolventem varšavské ekonomické univerzity. V PKP PLK pracoval v představenstvu v letech 2013-2016, odkud odešel působit do nadnárodní společnosti Thales. 

PKP PLK má svěřenou činnost zhruba odpovídající úkolům státní organizace Správy železnic. Má na starosti 21 500 km železničních tratí v Polsku, z nichž se v roce 2023 používalo asi 18 500 km, 15 400 železničních přejezdů a také koordinuje tvorbu jízdních řádů. Na rozdíl od Správy železnic nemá PKP PLK na starosti přípravu a realizaci vysokorychlostních tratí. Pro ně polská vláda zřídila speciální akciovou společnost CPK.

Zdroj: PKP PLK

Tagy