foto: Deník/Zdeněk VAIZ/V Plzni vykvetla nová opravárenská hala Českých drah. Zajistí údržbu moderních souprav pro Plzeňský a Karlovarský kraj
Na začátku týdne se uskutečnilo slavnostní otevření moderní opravárenské haly v Plzni. České dráhy tak odpovídají na zvyšující se objem nových vlaků v regionu, který si vyžaduje náležitě kvalitní zázemí. Prostory disponují 400 metry kolejí, portálovým jeřábem s nosností 5 tun a dalšími vyspělými technickými komponenty.
Za projektem v Oblastním centru údržby Českých drah v Plzni stojí potřeba zajistit efektivní údržbu moderních bezbariérových jednotek řad 650 RegioPanter a 844 RegioShark. Pro tyto účely nabízí hala čtyři koleje délky sto metrů a dílny pro opravy komponentů železničních kolejových vozidel. Vedle RegioPanterů a RegioSharků si zde však přijdou na své vozidla všech řad provozovaných ČD, resp. ČD Cargo a Správou železnic.
Technologické a kapacitní parametry stávajícího pracoviště již neodpovídaly počtu a typu vozidel, které má západočeské Oblastní centrum údržby na starosti. Spolu s nově uzavřenými smlouvami v rámci regionální dopravy docházelo k navýšení počtu servisovaných vozidel.
Dále se v přípravné fázi nachází plán na vybavení haly dotykovými obrazovkami, které poslouží k digitalizaci pracovní činnosti zaměstnanců provádějících údržbu vozidel. Zaměstnancům tak umožní elektronické výkazy práce, nahlížení do výkresů opravovaných částí souprav, a dokonce i eventualitu objednávky náhradních dílů.
„Plzeň se stává významným centrem, kde provozujeme moderní ucelené jednotky o více vozech. Dodávky nových vozidel musí jít ruku v ruce se zajištěním infrastruktury. V Plzeňském kraji už jezdí 24 jednotek RegioPanter a 17 souprav RegioShark a právě pro tato vozidla potřebujeme moderní zázemí pro jejich kvalitní a efektivní servis,“ řekl k příležitosti otevření nové haly Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Investice do projektu se pohybovaly kolem 200 milionů korun. Na místě nové haly se dříve nacházelo kolejiště a dvě drobné stavby, které v minulosti sloužily jako zázemí obsluhy zauhlování parních lokomotiv. Tyto budovy museli stavaři pro zbudování nové haly odstranit. Jelikož oblast seřaďovacího nádraží včetně depa představovala na konci druhé světové války cíl leteckých náletů spojeneckých vojsk, nesměl před zahájením výkopových prací chybět pyrotechnický průzkum.
Vedle jednotek RegioPanter a RegioShark plzeňské středisko údržby ČD poskytuje servis 70 elektrickým a 14 motorovým lokomotivám, dále 18 motorovým a 185 osobním vozům.
Těšit se můžeme i na další investice v oblastním centru údržby v Plzni. V blízkosti stávajícího areálu probíhá příprava stavby nové celoročně využitelné myčky.
Hlavní údaje o vybavení modernizované haly:
- čtyři koleje, každá o užitné délce 100 metrů pro možnost údržby ucelených souprav
- sloupkový kanál ve všech kolejích
- portálový jeřáb s nosností minimálně 5 tun, který umožní výměnu komponentů umístěných na střeše vozidel
- montážní lávky pro přístup na střechy vozidel
- rozvod stlačeného vzduchu
- rozvod vody pro zbrojení vozidel
- dílny, sociální zázemí, skladové prostory
Zdroj: Tiskové zprávy ČD