foto: RAILTARGET/CZ LOKO
V rámci druhého dne veletrhu Rail Business Days 2025 došlo k symbolickému předání lokomotivy EffiShunter 1000 od zástupců společnosti CZ LOKO. Společnost Subterra, která si lokomotivu od CZ LOKO objednala, obdržela unikátní kousek v celožlutém provedení.
Lokomotivu EffiShunter druhé generace předávali zástupci CZ LOKO, konkrétně generální ředitel Josef Gulyás a obchodní ředitel Jan Kutálek. „Naším cílem je, aby lokomotiva byla co nejefektivnější, proto se taky jmenuje EffiShunter,“ uvedl Gulyás a dodal, že za největší úspěchy lokomotivy považuje její vysokou účinnost, efektivitu motoru a nenáročnost na údržbu. Gulyás také zmínil, že zásadním rozdílem lokomotivy oproti první generaci z roku 2012, je její interoperabilita. Vozidlo je totiž vybaveno evropským zabezpečovacím systémem ETCS.
Generální ředitel Gulyás zmínil, že lokomotiva EffiShunter1000 je určena primárně pro export. Společnost CZ LOKO ji dodádá například na Slovensko, do Maďarska, ale i do Itálie nebo do severských zemí jako jsou Švédsko a Norsko. Podle Gulyáse činí exportní podíl pro EffiShunter druhé generace 70 %. CZ LOKO aktuálně vyvíjí třetí generaci lokomotivy, se kterou plánuje expandovat na západní trh, především do Německa a Rakouska.
Psali jsme
Společnost CZ LOKO představila na veletrhu Rail Business Days v Ostravě první českou lokomotivu vybavenou alkoholovým imobilizérem. Nová technologie…
Lokomotiva EffiShunter 1000 v unikátním žlutém provedení
Na dotaz moderátora, zda je lokomotiva pro společnost Subterra něčím jedinečná, odpověděl obchodní ředitel CZ LOKO Kutálek, že se jedná především o barvu: „Kompletně žluté vozidlo je v česku unikátní. Žádný náš zákazník to dosud nevyžadoval,“ uvedl Kutálek. Dodal také, že si váží spolupráce se společností Subterra, která započala již v roce 2021, kdy si od CZ LOKO objednala první lokomotivu EffiShunter 1000. Dodání tohoto stroje proběhlo v roce 2022.
Za společnost Subterra převzali lokomotivu Jaroslav Čižinský, výrobně-technický ředitel, a Radim Wrana, ředitel provozu železniční mechanizace. Na dotaz moderátora, proč Subterra nezvolila cestu modernizace starších lokomotiv, odpověděl Čižinský: „Obecně se domnívám, že vývoj jde neustále dopředu. Myslím, že naši strojvedoucí potvrdí, že s touto lokomotivou se jezdí perfektně. Proto si myslím, že je lepší koupit nový stroj, než rekonstruovat starší mašinu.“

Subterra: Lokomotiva od CZ LOKO je ideální stroj
Pozitivní zkušenosti s prvním EffiShunterem 1000 potvrdil i Radim Wrana, vedoucí provozu železniční mechanizace ve společnosti Subterra: „První lokomotivu už máme třetí rok a strojvedoucí jsou velice spokojení. Drobné závady se řeší operativně a v rámci záruky proběhlo vše v pořádku, takže jsme z mašiny nadšení,“ řekl Wrana. „Pro naši práce jde o ideální stroj, protože nemá vysokou spotřebu a dokáže utáhnout velkou hmotnost,“ dodal.

Před pokřtěním nové lokomotivy a symbolickým předáním klíčů došlo i na dary, které společnosti Subterra darovali zástupci CZ LOKO. Spolu s památečním certifikátem k novému stroji získala Subterra také poukaz na půlroční servis zdarma. Zajistí jej dceřiná společnost s názvem CZ LOKO Services. Na závěr do lokomotivy nastoupil strojvedoucí společnosti Subterra, který ji úspěšně nastartoval.

Zdroj: RAILTARGET