foto: Wikimedia Commons/železnice v Turecku (ilustrační foto)
Turecko staví novou železnici do Nachičevanu. Projekt pod dohledem USA propojí Ázerbájdžán s Tureckem a obchází Rusko.
Dne 22. srpna oznámilo Turecko zahájení výstavby železničního spojení ze své severovýchodní provincie Kars přes ázerbájdžánskou exklávu Nachičevan. Tím se v logice americkým prezidentem Donaldem Trumpem dojednaných a zprostředkovaných dohod mezi Arménií a Ázerbajdžánem snaží vytvořit pro svoje zájmy dopravní a logistickou výhodu. Tureckem plánovaná železnice doplní tzv. TRIPP (Trumpova trasa pro mezinárodní mír a prosperitu), která povede přes jižní Arménii a spojí Ázerbájdžán s jeho enklávou Nachičevan, která hraničí s Tureckem.
Dohoda o dopravním a energetickém tranzitním koridoru byla klíčem k uzavření mírových dohod. Jejich finalizace ještě čeká Arménii a Ázerbajdžán, obě přes 37 let znesvářené republiky bývalého SSSR, které spolu vedly válku o území a arménskou menšinou většinově osídlený Náhorní Karabach.
Psali jsme
Trump prosadil koridor TRIPP přes Arménii. Propojí Turecko s Ázerbájdžánem a Střední Asií, posílí USA a oslabí vliv Ruska a EU…
Turecko vybuduje nový koridor pro upevnění míru
Turecký díl nové kavkazské železniční topografie tvoří nová trasa o délce 224 kilometrů, která spojí turecko-ázerbajdžánský hraniční přechod Dilucu a hlavní město nejvýchodnější turecké provincie Kars. Stavbu železnice s kapacitou 5,5 milionu cestujících a 15 milionů tun nákladu ročně minulý týden symbolicky zahájil ministr dopravy Turecka Abdulkadir Uraloğlu.
„Tento koridor posílí hospodářskou spolupráci mezi Tureckem, Ázerbájdžánem a Arménií a upevní mír v regionu,“ řekl ministr Uraloğlu na tiskové konferenci a dodal, že projekt pomůže otevřít hranice a normalizovat diplomatické vztahy na jižním Kavkaze a podílet se na tranzitním koridoru, pro který USA získaly výhradní práva na rozvoj. Má posílit ekonomické vazby mezi Ázerbájdžánem a Arménií a podpořit také obchod s energetickými surovinami. Turecku se pro projekt v odhadované hodnotě 2,4 miliardy eur podařilo získat skupinu finančních institucí, mezi nimiž jsou japonská banka MUFG, švédská EKN, rakouská exportní úvěrová agentura OeKB a pobočka Islámské rozvojové banky.
Železnice okolo nejvyšší hory Turecka je technický zázrak
Ministr Uraloğlu uvedl, že až budou dokončeny všechny úseky koridoru včetně železnice v Nachičevanu, Arménii a v Ázerbájdžánu, vznikne důležitá část železniční trasy vedoucí z Číny až do Velké Británie. Zároveň plánovanou železnici v horské východní Anatolii obcházející nejvyšší horu regionu Ararat označil za technický zázrak. „Bude vybudována dvoukolejná, elektrifikovaná trať s moderním zabezpečením. Bude projíždět pět tunelů, 19 tunelů typu cut-and-cover, tři viadukty, 10 mostů, 144 podjezdů, 27 nadjezdů a 480 železničních propustek.
Ázerbajdžán je významným producentem ropy a zemního plynu, přičemž vývoz těchto surovin nutnosti využívat ruskou a ukrajinskou infrastrukturu na západ byl konfliktem v Zakavkazsku dlouhá desetiletí blokován.
Regionu do dopravní mozaiky patří už jen otevření kdysi funkčního hraničního přechodu mezi Tureckem a Arménií na existující, ale neprovozované trati mezi arménským městem Gyumri a tureckým Karsem. Turecko jej jako sankční a izolační nástroj proti Arménii uzavřelo jako jediný železniční přechod s Arménií po vypuknutí ozbrojeného konfliktu s Ázerbajdžánem počátkem devadesátých let minulého století. Politická dohoda obou dříve znepřátelených zemí na otevření železničního přechodu již v květnu tohoto roku, rovněž s patronací USA.
Psali jsme
Arménie a Turecko obnoví po 31 letech železniční spojení mezi městy Gjumri a Kars. Projekt nazvaný Křižovatka míru přinese nejen lepší spojení…