EU version

Trať z Karlštejna do Berouna pokračuje podle plánu, hotovo má být v roce 2026

Trať z Karlštejna do Berouna pokračuje podle plánu, hotovo má být v roce 2026
foto: Renardo la vulpo/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons/Nádražní budova Karlštejn a CityElefant
31 / 01 / 2025

V úseku z Berouna do Prahy probíhá již přes rok modernizace trati, provoz vlaků však omezen není.

Z Berouna do Prahy rychlostí 130 km/h 

Modernizace trati z Karlštejna do Berouna je v plném proudu, hotovo bude v  druhé polovině roku 2026. Cestování údolím Berounky bude do jejím dokončení bezpečnější a spolehlivější. Jedná se o velmi vytížený úsek na cestě z Berouna do Prahy, který je již více než rok ve stavebním provozu. Obnovovaný kus trati měří sedm kilometrů a má jednu zastávku v Srbsku, kde bude vybudováno nové bezbariérové nástupiště a rekonstrukce čeká i na tamní podchod. 

Jedná se však o Chráněnou krajinnou oblast Český kras, je tedy nevyhnutelné zajistit skalní masivy nad tratí, zejména v okolí obce Tetín, aby byla dostatečně zajištěna bezpečnost. Na celé trati bude zaveden evropský zabezpečovací systém ETCS, čímž dojde ke zvýšení možné rychlosti na 130 km/h.

Provoz vlaků není stavbou narušen 

Jak si již cestující mohli všimnout, veškeré stavební práce probíhají bez jakéhokoliv přerušení provozu. Oproti klasickým 50 km/h může v zóně staveb jet vlak rychlostí až 80 km/h, a to díky zavedeným opatřením na trase. Nedochází tedy ke zpoždění či nepravidelnosti vlaků. Zároveň je zde nainstalován systém ATWS (Automatic Track Warning System), který upozorňuje na přijíždějící vlak, a tím slouží k zabezpečení dělníků při práci. Vysílač zaznamenává pohyby vlaků po kolejích a dále je přenáší do zařízení vysílající akustickou a vizuální výstrahu. Odjezd vlaků ze stanoviště je detekováno buď automaticky, či manuálně stavebním personálem.

Od začátku stavby byla v celém rekonstruovaném úseku k dispozici jen jedna kolej, čímž byl poznamenán provoz regionálních vlaků z Berouna do Prahy. V létě došlo k  aktivaci nového staničního zabezpečovacího zařízení ve stanici Karlštejn. Později, na podzim loňského roku však byla zprovozněna nová stanice Lom i nové nástupiště v Srbsku. Nyní dochází i k instalaci trolejového vedení. 

Následujícím krokem modernizace trati bude přestavba železničního svršku a spodku v úsecích Karlštejn – odbočka Lom a odbočka Lom – Beroun. V neposlední řadě se celý modernizovaný úsek dočká instalace traťového zabezpečovacího zařízení. Modernizace se dočká i jediný přejezd v daném úseku, který se nachází v obci Srbsko. Podle časopisu Moderní železnice jde stavba podle plánu, kromě jediné komplikace, kterou způsobila řeka Berounka, jelikož v létě zaplavila přístupové komunikace.

Zdroje: spravazeleznic.cz

Tagy