foto: Honza Groh/ Wikipedie/Trať do Lysé nad Labem se konečně dočká modernizace. Rekonstrukce nejvytíženější příměstské trati začne na podzim
V závěru letošního roku začne modernizace posledního úseku jedné z nejvytíženějších příměstských tratí z Prahy do Lysé nad Labem, konkrétně mezi stanicemi Čelákovice a Mstětice. Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem, kterým je sdružení firem EUROVIA CS, Subterra, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha. Vysoutěžená cena je 2,172 miliardy korun bez DPH. Od letošního listopadu budou probíhat přípravné práce, hlavní stavební práce se rozběhnou v roce 2023.
Součástí stavby budou především dvě nové přeložky, které po dokončení umožní zvýšit rychlost vlaků až na 140 km/h, respektive na 160 km/h pro vozy s naklápěcí technologií. První v délce 1,9 kilometru napřímí trať hned za Čelákovicemi přes částečně zastavěnou místní část Záluží, druhá bude měřit přibližně jeden kilometr a povede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanicí Mstětice.
Na zbývajících částech uvedeného úseku se provede kompletní rekonstrukce železničního svršku a spodku. Ve stanici Mstětice se postaví nové ostrovní nástupiště se dvěma nástupními hranami o délce 220 metrů a šířce 6,1 metru, výška nad kolejí bude 550 mm. Přístup cestujících k vlakům bude zajištěn z obou stran novým bezbariérovým podchodem pod celým kolejištěm. V rámci stavby se zruší dva železniční přejezdy a postaví nové přeložky silnic. V celém řešeném úseku bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení.
Provoz ve stanici Mstětice se po dokončení realizace projektu bude řídit z CDP Praha. Bude zde rovněž instalováno rozhlasové a informační zařízení s možností dálkového ovládání ze stanice Čelákovice a budoucího zapojení do dispečerského pracoviště v Praze. Vzhledem k nutnosti zachovat maximální možnou kapacitu dopravní cesty dojde po dobu zhruba jednoho roku v mezistaničním úseku ke zřízení provizorní odbočky Záluží.
Práce na téměř 30 kilometrů dlouhém úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem začaly v roce 2017. Hotovo bude v polovině roku 2025 s tím, že více než dvě třetiny budou dokončeny v roce letošním. Po modernizaci celého ramene dojde ke zvýšení rychlosti v některých úsecích až na 160 km/h a redukci jízdní doby pro dálkovou dopravu až o pět minut. Významným přínosem pro cestující bude zřízení nové zastávky Praha-Rajská zahrada s přímou přestupní vazbou na MHD. Ta má sloužit cestujícím od jara příštího roku. Modernizace celého ramene byla rozdělena do čtyř projektů, celkové investiční náklady se vyšplhají na zhruba 10,7 miliardy korun a budou se na nich podílet fondy Evropské unie.
Zdroj: Tiskové zprávy SŽ
Tagy