foto: blog.railwaymuseum.org.uk /public domain/Daddy Long-Legs
Fascinující projekt s otevřenou horní terasou umožňoval turistům vychutnat si panoramatické výhledy na moře. S patrovou konstrukcí se tato tramvaj stala symbolem letních výletů. I přes svou krátkou existenci zanechala "Daddy Long-Legs" nesmazatelnou stopu v historii britské veřejné dopravy a kultury.
"Brighton and Rottingdean Seashore Electric Railway", známá jako "Daddy Long-Legs," byla fascinující a unikátní tramvajová dráha, která fungovala mezi lety 1896 a 1901 v britském Brightonu. Tento systém byl navržen pro turisty, kteří chtěli vychutnat výhled na moře a okolí během vyhlídkových jízd.
Tramvaj měla klasickou britskou patrovou konstrukci. Dolní podlaží bylo uzavřené, zatímco horní terasa byla otevřená, což umožňovalo cestujícím vychutnat si čerstvý vzduch a výhledy. Design otevřené horní terasy umožnil cestujícím užít si panoramatické výhledy na moře a okolní krajinu, což bylo atraktivní zejména během slunečných dní. To byl také důvod, proč byla tramvaj populární v letní turistické sezóně, jak uvádí Railway Museum.
Zajímavostí také bylo, že vozidlo bylo umístěno na vysokém podvozku, což bylo zvláštní pro tramvaje té doby. Výška noh činila 23 stop (přibližně 7 m), což vytvářelo zajímavý a nezapomenutelný vzhled. Byla také vybavena záchranným člunem a musel ji obsluhovat kvalifikovaný námořní kapitán. Protože cestoval po moři, jediný způsob, jak mohl Pionýr získat licenci, bylo mít vyškoleného námořního kapitána, který byl neustále k dispozici. Věděl, zda je cesta přes moře bezpečná.
Psali jsme
V roce 1975 se ve městě Most odehrál neuvěřitelný příběh, který zní jako z hollywoodského filmu. Kostel Nanebevzetí Panny Marie, jedna z nejvýznamnějších…
Rozchod byl 18 stop (skoro 5,5 metru) s dvěma souběžnými kolejnicemi. Napájení bylo zajištěno elektrickým kabelem namontovaným na vysokých sloupech podél pobřeží, spojeným trolejovými sloupy s motory v podvozcích u paty chůd.
I přes svou popularitu byla dráha uzavřena po pouhých pěti letech provozu. Problémy s erozí pobřeží a nepříznivé počasí komplikovaly provoz, což nakonec vedlo k jejímu zániku. Nátlak mořské vody ztěžoval údržbu kolejí. Tato situace byla typická pro pobřežní železnice a tramvaje, které čelily problémům s povětrnostními podmínkami, jak uvádí TramwayInfo.
Psali jsme
Unikátní počin, který je zapsaný i v Guinnessově knize rekordů, upoutal pozornost celého světa. Je možné přesunout po kolejích12 tisíc tun…
Tento projekt byl nejen zajímavým příkladem technického inženýrství té doby, ale také důkazem snahy o poskytnutí atraktivního turistického zážitku. Dnes je "Daddy Long-Legs" považována za jednu z mnoha zajímavých kapitol v historii britské veřejné dopravy a tím, že se objevuje v různých kulturních kontextech, včetně literatury a filmů, ukazuje na jeho trvalý vliv na britskou kulturu.