foto: Reise Reise/wikimedia commons/CC BY-SA 4.0/Vybavení SSHR - Endress ESE 110 DW
Sklad Správy státních hmotných rezerv na Českolipsku obsahuje materiál pro obnovu železniční sítě v krizových situacích. Zásobník materiálu je připraven pro použití, ale využívá se až jako poslední možnost.
Málokdo o tomto skladu ví, přesto je pro Českou republiku velice důležitý. Jedná se o jeden ze skladů, který spravuje Správa státních hmotných rezerv (SDHR). Konkrétně tento, o kterém je řeč, se nachází na Českolipsku. V případě nouze je zde k dispozici nespočet, několik desítek kilometrů, kolejnic. Samozřejmě zde nechybí ani pražce, které jsou pro výstavbu kolejí nepochybnou součástí. Najdeme zde ale také výhybky, bez kterých by železniční trať nemohla fungovat. Nejedná se pouze ale jen o materiál spojený se železnicí. SDHR má v zásobě i několik rezervních mostů, což se může zdát jako neskutečné.
Psali jsme
Vlaková budoucnost získává nový směr. Správa železnic podepsala s rakouskou ÖBB-Infrastruktur dohodu o spolupráci na studii, která má prozkoumat…
Sklad plný materiálu. V případě potřeby je ale až poslední možností
Správa státních hmotných rezerv disponuje několika sklady plných zásob, které se využívají při krizových a nečekaných situacích. Mnohé by napadlo, že v případě takové situace bude tento materiál okamžitě použit, jelikož se přece jedná o krizový sklad. Opak je ale pravdou. Pokud by železniční tratě byly poškozené a nebylo by možné je využívat, sklad by byl poslední místo, ze kterého by se potřebný materiál odvezl. „Kdyby došlo k mimořádné události, jako byly například povodně v roce 2002 a Správa železnic si nemohla poradit svými silami, tak jsme poslední rezervou státu z hlediska obnovy železniční sítě,“ vysvětlil pro iDNES.cz předseda SDHR Pavel Švagr. Sklad disponuje vybavením, které by pokrylo vše potřebné pro vytvoření základu, který je pro obnovu železniční tratě nezbytný.
Plný sklad, ale některé důležité vybavení schází
Sklad Správy státních hmotných rezerv může sice nabídnou mnoho důležitých součástek a materiálu, některé věci tu ale schází. Nenajdeme zde zabezpečovací zařízení. O nákupu potřebného vybavení ale předseda SSHR nerozhoduje. Vše závisí na aktuálním krizovém plánu, podle kterého se řídí Ministerstvo dopravy ČR a je tak řídícím orgánem pro nákup rezervních zdrojů. K dispozici je nyní v případě potřeby méně než desítka železničních mostů. Samořejmě jsou rozložené na součástky a při krizovém stavu jsou připravené na sestavení. Je těžké si představit, jak takový most asi vypadá. Jedná se o zhruba osm tisíc dílů, mezi které se počítají i malé šroubky. Pro převoz 66 metrů dlouhého mostu je potřeba 12 vagónů. Vše je přehledně označené a popsané.
Sklad byl v akci před 22 lety. Vše je ale jako nové
Rezervní zásoby byly naposledy využity roku 2002 při povodních. I přesto že je to bude více než 22 let, materiál musí zaměstnantci každodenně opečovávat. V případě krize musí být připraven k okamžitému použití, a proto je potřeba, aby byla každá součástka funkční i po tolika letech. Jak uvedl Švagr, šrouby se pravidelně olejují a součástky jsou natírány antikorizní ochranou. Převoz dílů není žádná legrace. Jeho naložení zabere i několik dnů. Vše má svůj postup a materiál nemůže být do vagónu pouze bezhlavě naložen.
Materiál nejen pro železniční trať
Správa státních hmotných rezerv je zaměřena na všechny druhy krizových situací. Svými zásobami pomohla letos při povodních. Nyní se vypůjčené vybavení začíná pomalu vracet. Na pomoc bylo vysláno 5O cisteren na pitnou vodu, 80 elektrocentrál a nebo 2000 vysoušečů. Bylo potřeba také 20 provizorních mostů. Obce mohou tyto mosty využívat bezplatně po dobu 3 let. Pokud by jejich využití trvalo déle, je možné za poplatek zapůjčení prodloužit.
Psali jsme
Okolo Liberty Ostrava je stále dusno. Proběhla schůze Krajského soudu v Ostravě, kde věřitelé rozhodli, že Liberty Ostrava půjde do konkurzu.
Zdroje: idnes.cz, sshr.gov.cz