EU version

Tichá vysokorychlostní trať. Fakt, nebo mýtus?

Tichá vysokorychlostní trať. Fakt, nebo mýtus?
foto: Getzner werkstoffe gmbh/public domain/Antivibrační rohože a podpražcové podložky
03 / 08 / 2024

Železnice v České republice zažívají modernizaci ve všech směrech dopravní infrastruktury. V rámci výstavby vysokorychlostních tratí byly použity nové technologie a materiály jako je například hydrobeton, který je odolný proti vlhkosti a zajišťuje delší životnost a minimalizaci výluk na železnicích.

V Magazínu VRT.CZ jsme se dozvěděli o elasticitě českých železnic. Tímto oborem se zabývá společnost Getzner Werkstoffe GmbH, která spolu s firmou Hydrobeton s.r.o. v České republice a také na Slovensku zdokonalují a pracují na vývoji antivibračního a izolačního řešení pro tratě, jak uvádí Magazín VRT.CZ. 

Hydrobeton je speciálně namíchán tak, aby zvládl vysokou koncentraci vlhkosti a vydržel i přímý kontakt s vodou. Nejčastěji se využívá pro stavbu základů budov, nebo míst, kde je větší vlhkost. Společnost je zaměřena na antivibrační program, který je využíván na železniční trati. Zejména kvůli opravám a údržbě, odvlhčování (injektace) a stará se o životnost železničních konstrukcí. Tato společnost funguje již přes 30 let a díky technologiím, které využívá chrání stavby. Například mosty, tunely a železnice. 

Hydrobeton je speciální typ betonu, který má vlastnosti, které jsou užitečné pro stavbu kontrukcí staveb. Oproti klasickému betonu je tento tyo nespropustný to znamená, že neumožňuje průnik vody skrz svou strukturu betonu. Složení této směsi se skládá z cementu, štěrku písku, vody a přidaných látek, které zvyšují jeho vodotěsnost a odolnost proti vlhkosti. Vhodný pro výstavbu venkovních staveb jako jsou terasybalkonyzahradní zídkybazény a další stavby. V České republice nabízí hydrobeton nekolik firem jako je například společsnost BetonServer který poskytuje přehled firem vyrábějících beton, prefabrikáty. Dále společnost CEMEX CZ nabízí vysoce kvalitní betonové směsi.

V Česku a na Slovensku zajišťuje výrobu a elasticitu povrchu společnost Getzner Werkstoffe GmbH, která použává technologii Hydrobetonu jakožto celkové a trvalé řešení pro výstavbu. Tato společnost zaměstnává spoustu znalců a odborníků, kteří s klienty projednají možnosti a navrhnou jim adekvátní řešení jejich projektu. Zhodnotí také nejvhodnější technologii pro antivibrační povrch, pro minimalizaci vibrací a hluku vzniklého z provozu na železničních tratí.

Dále se v rámci výstavby vysokorychlostní tratí (VRT) řeší elasticita kvůli kritickým prvkům na železnici, ale také ochrana betonových a tunelových konstrukcí stavby, nejčastěji se na ni používají antivibrační rohože a podpražcové podložky. Pro české železnice to znamená optimalizaci, modernizaci a úsporu v rámci ekonomického úseku. To znamená i delší životnost trati i staveb a minimální počet výluk.  

Tagy