foto: Institut plánování a rozvoje (IPR Praha)/Vizualizace pražského metra D
Výstavba pražského metra D narazila na další překážku. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) totiž zrušil výběr dodavatele pro druhou část trasy, která má spojit stanice Olbrachtova a Nové Dvory. Tato stopka přichází po stížnosti stavební společnosti Strabag, která upozornila na nerovný a netransparentní přístup k dodavatelům při hodnocení nabídek.
ÚOHS ve svém rozhodnutí uvedl, že Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) přiřkl vítěznému sdružení firem vedenému společností Subterra body za zkušenosti členů odborného týmu, aniž by měl k dispozici dostatečné důkazy o jejich skutečné praxi. Navíc DPP nevyzval společnost Strabag k objasnění či doplnění informací o zkušenostech jejího personálu, zatímco vítěznému dodavateli tuto možnost poskytl opakovaně.
Rozhodnutí ÚOHS zatím není pravomocné. Původně vítězné konsorcium tak stále může podat rozklad a pokusit se rozhodnutí zvrátit. Původní harmonogram počítal s dokončením metra D v roce 2029, ale nekončící spory mohou stavbu významně zpozdit. Pokud se odvolací proces protáhne a bude nutné zopakovat soutěž, hrozí odklad zprovoznění celé trasy.
Podle pražského zastupitele Adama Scheinherra by zdržení o rok a půl mohlo kvůli inflaci navýšit náklady o miliardu korun. Zároveň zdůraznil, že je nutné věnovat maximální pozornost transparentnosti celého procesu: “Říkal jsem tehdy jasně: je třeba prosazovat, aby se při vyhodnocování postupovalo maximálně pečlivě a veškeré detaily nezávisle prověřovat - jinak se zbytečně udělají chyby a projekt zadrhne. A přesně to se stalo.”
Kontroverze Metra D
Spor o výběr dodavatele pro druhou část metra D není jedinou komplikací, která projekt provází. Paralelně se řeší i tendr na 69 plně automatických souprav pro linky C a D v hodnotě téměř 86 miliard korun.
Švýcarský výrobce Stadler podal stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), v níž namítá, že zadávací podmínky výrazně omezují konkurenci. Konkrétně společnost kritizuje požadavek na zkušenosti s provozem vozů se stupněm automatizace GoA3. Přestože Stadler dodal do Glasgow soupravy splňující ještě vyšší stupeň automatizace GoA4. Reference však nebyly uznány, tamní metro stále nevozí cestující a DPP trvá na tom, že uchazeči musí doložit zkušenost z reálného provozu.
Psali jsme
Největší zakázka pražského Dopravního podniku (DPP) se dostala pod drobnohled Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Švýcarský výrobce…
Zdroje:
uohs.gov.cz,
www.dpp.cz,
www.seznamzpravy.cz,
www.irozhlas.cz
Tagy