foto: Shizhao/CC BY-SA 3.0/wikimedia commons/Hedvábná stezka
Čína již řadu let investuje do rozvoje železniční infrastruktury a nehodlá v tom polevit. Čerstvou novinkou je projekt, který propojí Čínu se střední Asií.
Na sklonku roku 2024 byla zahájena výstavba železniční trati spojující severozápadní Čínu s Uzbekistánem. Plánovaná trať vede z města Kašgar v čínské autonomní oblasti Sin-ťiang přes Torugart, Makmal a Džalalabád v Kyrgyzstánu do uzbeckého města Andižan ve Ferghanské kotlině. Trasa železnice kopíruje dávnou hedvábnou stezku a celý projekt je také součástí čínské dopravní a infrastrukturní strategie Nové hedvábné stezky/Pás a stezka (Belt and Road).
Nová železnice vstupem do globální ekonomiky
Projekt je realizován na základě mezivládní investiční dohody podepsanou a ratifikovanou v červnu 2024 mezi vládou Kyrgyzstánu a Čínou. Investorem bude společnost CKU Railway Company Ltd. založená v červenci 2024. Bude se věnovat projektování, výstavbě, financování, provozu a údržbě budoucí železnice. Náklady na výstavbu se odhadují na 8 miliard dolarů a železnice bude disponovat kapacitou 15 milionů tun nákladu ročně. Celková délka trati bude 523 kilometrů, přičemž 213 kilometrů bude na území Číny, 260 kilometrů v Kyrgyzstánu a 50 kilometrů v Uzbekistánu.
Projekt zahrnuje také výstavbu logistických center, překladišť a navazující infrastruktury podél dopravního koridoru. Kyrgyzstán dle svého prezidenta Japarova vnímá projekt jako důležitou část transformace země na dopravní uzel a integraci do globální ekonomiky. V širších souvislostech globální logistiky projekt zkapacitní spojení Evropy se střední Asii a Čínou. Přepravní vzdálenost z Evropy do Číny se zkrátí o 900 kilometrů, což by mohlo při přepravách ušetřit 7-8 dnů. Čína uvažuje výhledově o navazující investici na tento projekt, která by na železniční koridor připojila severní Afghánistán.
Projekt CKU se připravuje od roku 1997. Často se objevovaly různé nové, často protichůdné zájmové pozice. Spory se vedly například o rozchod kolejí. Zatímco Kyrgyzstán a Uzbekistán trvali na stávajícím systému širokorozchodných železnic, Čína upřednostňovala standardní rozchod. Nakonec v této otázce Čína ustoupila.
Psali jsme
Vysokorychlostní vlaky jsou trendem dnešní doby a asijské státy se předhání, kdo přijde s lepší inovací. Čína navrhla vlak, který by rychlostí…
Zdroje: newsilkroaddiscovery.com
Tagy