foto: Stadler / Public domain/EURO DuFour
Na veletrhu Transport Logistic 2025 společnost Stadler jasně dala najevo jednu věc: je zde proto, aby zpochybnila status quo. S uvedením své nové lokomotivy EURO DuFour vstupuje švýcarský výrobce do světa vysoce výkonné nákladní dopravy – přináší 7 MW výkonu, hybridní možnosti a přístup kategorie C do jednoho ultramoderního stroje.
Společnost Stadler na veletrhu Transport Logistic 2025 v Mnichově oficiálně uvedla na trh svou dosud nejvýkonnější čtyřnápravovou elektrickou lokomotivu – EURO DuFour – a učinila tak odvážný krok do segmentu prémiové nákladní dopravy. Tato lehká, ale vysoce výkonná lokomotiva, vyvinutá v závodě společnosti ve Valencii, je navržena pro provoz v různých evropských elektrifikačních systémech a nabízí výkon 7 MW , modulární konstrukci a plnou kompatibilitu se systémy digitálního automatického spřáhla (DAC) a FRMCS .
EURO DuFour představena na Transport Logistic
Platforma EURO DuFour je konstruována s ohledem na flexibilitu, výkon a nákladovou efektivitu. S počáteční hmotností pouhých 80 tun – kterou lze pomocí bateriového bloku rozšířit až na 90 tun – má lokomotiva přístup k železničním tratím kategorií C2, C3 a C4, což otevírá cestu trasám, které byly dříve pro těžší modely nepřístupné. Je také jedinou lokomotivou ve své třídě, která nabízí elektrické, hybridní dieselové a hybridní bateriové varianty, což zajišťuje nasazení v elektrifikovaných i neelektrifikovaných sítích.
Inovace Stadleru v oblasti vodíkových vlaků: RS ZERO HEMU
EURO DuFour ale není jediným krokem vpřed společnosti Stadler. Jak informoval RAILTARGET, výrobce také uvedl na trh RS ZERO HEMU, vlak na vodíkový pohon určený pro regionální tratě bez elektrifikace . Vozidlo, které bylo poprvé představeno na veletrhu InnoTrans 2024 v Berlíně, je k dispozici v jedno- nebo dvouvozové verzi. HEMU1 nabízí až 75 míst k sezení a maximální rychlost 120 km/h a bude představeno příští týden na veletrhu Rail Business Days v Ostravě v České republice.
Platforma RS ZERO HEMU je optimalizována pro nízkoemisní regionální provoz a nabízí vysokou dostupnost a možnosti přizpůsobení. Díky nízké podlahové konfiguraci, širokým dvoukřídlým dveřím o šířce 130 cm a promyšleným opatřením pro jízdní kola, kočárky a invalidní vozíky je ideální pro kombinované regionální a metro použití. Varianta s vodíkovým pohonem je doplněna bateriovou verzí RS ZERO BEMU, která zákazníkům nabízí řadu dekarbonizovaných možností.
Zatímco některé aspekty interiéru zůstávají základní – například sedadla – modulární uspořádání a přizpůsobivost zaměřená na zákazníka umožňují provozovatelům přizpůsobit vlak specifickým potřebám dopravy. Inovace, jako je horizontální uchycení kol, intuitivnější design dveří a otevřený interiér, odrážejí priority skutečného cestujícího.
Psali jsme
Společnost Stadler neuspěla se svými stížnostmi vůči podmínkám tendru na automatizaci metra C a novou linku D. ÚOHS vydal pravomocné rozhodnutí…
Stadler: Přítomnost na každé klíčové železniční akci
Viditelnost společnosti Stadler na významných železničních veletrzích podtrhuje její tržní agilitu a závazek k technologiím nové generace. Kromě veletrhů Transport Logistic 2025 a InnoTrans 2024 se společnost i nadále aktivně účastní největších evropských přehlídek mobility a udržuje si silné vazby s provozovateli nákladní a osobní dopravy po celém kontinentu.
Vzhledem k tomu, že EURO DuFour se chystá konkurovat vozům Siemens Vectron a Alstom Traxx, a platforma RS ZERO se zaměřuje na nízkoemisní regionální mobilitu, diverzifikuje Stadler svou nabídku v obou klíčových segmentech trhu. Důraz společnosti na modularitu, udržitelnost a připravenost na budoucnost ji staví do role klíčového hráče v evropském úsilí o přechod na jiné druhy dopravy a uhlíkově neutrální dopravu.