foto: Správa železnic tiskové materiály/Správa železnic
Krajští zastupitelé jednali 28. února o trase chystané rychlodráhy z Prahy do Drážďan. Podnětem se stala žádost Správy železnic o změnu koridoru pro umístění vysokorychlostní trati. Dosavadní plány neumožňují zastávku přímo v Ústí nad Labem.
Původní návrh umožňoval zastávku mimo Ústí. Tři nové návrhy naopak počítají s přímým napojením na krajské město, konkrétně mezi současným západním a hlavním nádražím. Podobu upřesní architektonická zakázka.
„Terminály vysokorychlostní železnice v Česku jsou připravovány s kapacitním parkováním a dalšími návaznými přepravními službami, stejně jako v případě terminálu Praha – východ a Roudnice nad Labem plánuje Správa železnic na podobu řešení ústeckého terminálu vyhlásit urbanisticko-architektonickou soutěž,“ uvedl nedávno mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Nově plánované trasy odporují těm, se kterými počítají zásady územního rozvoje. Původní koridor přitom obce zakomponovaly i do svých územních plánů. Nové projekty nastiňují vedení trati u Chlumce na Ústecku pod zemí mezi Stradovem a Chlumcem, dva kilometry dál od původního návrhu. Město navržené trasy odmítá.
„Ty důvody jsou úplně jasné – desetiletá výstavba uprostřed města znamená obrovskou zátěž – poškození životního prostředí, životní úrovně a majetku lidí. Od začátku to odmítáme a uděláme všechny kroky pro to, aby tato změna neprošla,“ vysvětlil starosta Roman Zettlizer z uskupení Jsme pro Chlumec.
S navrženými změnami nesouhlasí i některé další obce na Litoměřicku. „Ať zvolíme jakoukoli variantu, každá bude špatně. Nemáme lehkou situaci – budeme muset vybrat nejmenší zlo. Ať už totiž ta dráha povede kudykoli, tak to někoho zasáhne,“ řekl hejtman Jan Schiller z hnutí ANO, který žádné řešení neshledává jako jednoduché.
Tagy