foto: Správa železnic / Public Domain /Nehoda u Pardubic
Trať v Pardubicích byla a je zabezpečena, vymezuje se Správa železnic na mediální humbuk okolo trati v Pardubicích, u které média tvrdila opak.
"Správa železnic se ohrazuje vůči aktuálně rozšířenému, přesto chybnému tvrzení, že železniční trať v Pardubicích nebyla zabezpečena. Staniční zabezpečovací systém byl v době nehody v provozu a trať byla zabezpečena. Stanice Pardubice byla předána cestujícím k plnému využívání 31. 5. 2024, a to v souvislosti se zavedením nového jízdního řádu od 9. 6. 2024. Přesto však v železničním uzlu nadále probíhají dokončovací práce. Z tohoto důvodu se uzel stále nachází v režimu stavby. Staniční zabezpečovací zařízení, jímž se řídí návěstidla, ale standardně fungovalo," uvedla v tiskové zprávě, kterou má redakce k dispozici.
Média totiž hojně informovala, že někteří experti vidí za železniční nehodou v Pardubicích systémové selhání. "Úsek zůstal po nákladné modernizaci bez zabezpečovače. Zásadním důvodem středeční čelní srážky dvou vlaků v Pardubicích byla skutečnost, že v místě nefungoval žádný zabezpečovač, který by chybu strojvedoucího osobního vlaku včas odhalil, když minul návěstidlo se signálem „stůj“.," uvedl například server Novinky.cz.
Psali jsme
Včera v pozdních večerních hodinách došlo u Pardubic bohužel k tragické nehodě nočního spoje RegioJet RJ1021 na trase Praha – Košice…
Tři čtvrtiny tratí, vyjma tratí se zjednodušeným řízením dopravy, se na území ČR řídí dle zcela totožného principu jako aktuálně v Pardubicích, tedy rychlostí do 100 km/h a podle návěstidel. Systém vyžaduje součinnost v podobě respektování návěstidel strojvůdcem, pokračovala Správa železnic dále v argumentaci.
Podle zástupců národní vlakový zabezpečovač je nainstalován na čtvrtině sítě a z hlediska komunikace s lokomotivou je pasivním systémem. Přenáší informaci z návěstidla do kabiny strojvůdce, nedokáže kontrolovat rychlost a nedokáže kontrolovat nedovolené projetí návěstidla STŮJ (což dokládá tabulka projetých návěstidel za jízdy vlaků na tratích vybavených národních vlakových zabezpečovačem).
Psali jsme
Cestující v Pardubicích už mohou využívat moderní nástupiště, která jsou pohodlně dostupná výtahy a eskalátory. Některé vlaky navíc začnou zajíždět…
Evropský vlakový zabezpečovač (ETCS) je aktuálně nainstalován na zhruba 1 000 km sítě a bude se dále rozšiřovat podle Národního implementačního plánu. Výhradní provoz začne 1. 1. 2025. Jde o aktivní systém, který automaticky zastaví vlak, pokud strojvůdce nerespektuje návěst STŮJ, tedy projede na červenou. Stejně dokáže zasáhnout při překročení nejvyšší traťové rychlosti.
Zdroj: Správa železnic