EU version

Správa železnic se brání. Pardubická trať měla funkční zabezpečení

Správa železnic se brání. Pardubická trať měla funkční zabezpečení
foto: Správa železnic / Public Domain /Nehoda u Pardubic
10 / 06 / 2024

Trať v Pardubicích byla a je zabezpečena, vymezuje se Správa železnic na mediální humbuk okolo trati v Pardubicích, u které média tvrdila opak.

"Správa železnic se ohrazuje vůči aktuálně rozšířenému, přesto chybnému tvrzení, že železniční trať v Pardubicích nebyla zabezpečena. Staniční zabezpečovací systém byl v době nehody v provozu a trať byla zabezpečena. Stanice Pardubice byla předána cestujícím k plnému využívání 31. 5. 2024, a to v souvislosti se zavedením nového jízdního řádu od 9. 6. 2024. Přesto však v železničním uzlu nadále probíhají dokončovací práce. Z tohoto důvodu se uzel stále nachází v režimu stavby. Staniční zabezpečovací zařízení, jímž se řídí návěstidla, ale standardně fungovalo," uvedla v tiskové zprávě, kterou má redakce k dispozici. 

Média totiž hojně informovala, že někteří experti vidí za železniční nehodou v Pardubicích systémové selhání. "Úsek zůstal po nákladné modernizaci bez zabezpečovače. Zásadním důvodem středeční čelní srážky dvou vlaků v Pardubicích byla skutečnost, že v místě nefungoval žádný zabezpečovač, který by chybu strojvedoucího osobního vlaku včas odhalil, když minul návěstidlo se signálem „stůj“.," uvedl například server Novinky.cz. 

Tři čtvrtiny tratí, vyjma tratí se zjednodušeným řízením dopravy, se na území ČR řídí dle zcela totožného principu jako aktuálně v Pardubicích, tedy rychlostí do 100 km/h a podle návěstidel. Systém vyžaduje součinnost v podobě respektování návěstidel strojvůdcem, pokračovala Správa železnic dále v argumentaci. 

Podle zástupců národní vlakový zabezpečovač je nainstalován na čtvrtině sítě a z hlediska komunikace s lokomotivou je pasivním systémem. Přenáší informaci z návěstidla do kabiny strojvůdce, nedokáže kontrolovat rychlost a nedokáže kontrolovat nedovolené projetí návěstidla STŮJ (což dokládá tabulka projetých návěstidel za jízdy vlaků na tratích vybavených národních vlakových zabezpečovačem).

Evropský vlakový zabezpečovač (ETCS) je aktuálně nainstalován na zhruba 1 000 km sítě a bude se dále rozšiřovat podle Národního implementačního plánu. Výhradní provoz začne 1. 1. 2025. Jde o aktivní systém, který automaticky zastaví vlak, pokud strojvůdce nerespektuje návěst STŮJ, tedy projede na červenou. Stejně dokáže zasáhnout při překročení nejvyšší traťové rychlosti.

Zdroj: Správa železnic 

Tagy