foto: Aktron / Wikimedia commons / CC BY-SA 3.0/Výtoňský most
Zástupci z iniciativy Nebourat v otevřeném dopise vyzývají ministra dopravy Martina Kupku k okamžitému jednání.
Na adresu postupu Správy železnic ve věci památkové chráněného železničního mostu pod Vyšehradem zazněla minulý pátek zatím nejostřejší slova ve veřejném prostoru. Stalo se tak na odborné debatě o klíčovém významu památkové ochrany v případě železničního mostu pod Vyšehradem, kterou iniciovali senátoři Marek Hilšer (Praha 2), Hana Kordová-Marvanová (Praha 11), Jan Pirk (Praha 10), Václav Láska (Praha 5, Praha 13) a Adéla Šípová (Kladno).
“Dnes se potvrdilo, že plány Správy železnic s mostem pod Vyšehradem jsou naprosto nerealistické a veškeré dosavadní kroky představují plýtvání veřejnými prostředky. Památková ochrana mostu je výchozím faktem jakékoli diskuse o budoucnosti mostu. Je načase, aby zachování mostu začal ministr dopravy vnímat ne jako problém, ale jako příležitost. Příležitost ukázat expertizu českých dopravních a mostních inženýrů,” říká Ina Koldová, členka předsednictva spolku Nebourat.
Ina Koldová a Petr Kutílek jménem iniciativy v Senátu zároveň vyzvali Správu železnic a Ministerstvo dopravy k tomu, aby zrušilo kontroverzní soutěžní dialog na nový most a vypsalo mezinárodní soutěž na jeho rekonstrukci.
“Jsme velcí příznivci vlakové dopravy a na základě konzultací s mnoha odborníky jsme přesvědčeni, že most lze zachovat i pro vyšší objemy dopravy v budoucnu. Pražský železniční uzel si zaslouží skutečně komplexní strategický přístup, a ne vyhrocenou diskusi o třetí koleji zrovna pod Vyšehradem, na místě státem vyhlášené industriální památky,” říká Petr Kutílek, zastupitel na Praze 4.
Na setkání v Senátu vystoupili přední zástupci památkové péče: generální ředitelka Národního památkového ústavu Ing. arch. Naděžda Goryczková, viceprezident Českého národního komitétu ICOMOS doc. PhDr. Josef Štulc a historik a teoretik umění a architektury a místopředseda Klubu Za starou Prahu prof. PhDr. Rostislav Švácha, CSc. Ministerstvo kultury pak reprezentoval vrchní ředitel sekce kulturního dědictví Ministerstva kultury ČR Ing. Vlastislav Ouroda, Ph.D.
Odbornou technickou perspektivu reprezentoval prof. Eugen Brühwiler, přední expert na renovace historických mostních konstrukcí ze Švýcarského federálního polytechnického institutu v Lausanne, který v minulosti most osobně posuzoval.
Generální ředitelka Národního památkového ústavu Ing. arch. Naděžda Goryczková zdůraznila, že most je významnou památkou, která musí zůstat ve své podstatě zachována. Ve svém projevu uvedla, že Správa železnic v zadávací dokumentaci nerespektovala stanovisko NPÚ. Podle NPÚ je třeba hledat řešení, které bude respektovat oba veřejné zájmy – kapacitní dopravu i uchování památkových hodnot. Dále NPÚ konstatoval, že zatím nebyla spolehlivě vyloučena možnost opravy mostu ani možnost přiložení třetí koleje. NPÚ v kauze železničního mostu dlouhodobě sleduje zachování kulturní památky a žádá její komplexní opravu.
Zástupci iniciativy Nebourat ve svém příspěvku shrnuli chyby, kterých se Správa železnic v kauze dopustila: zadání soutěže ignorovalo status památkové ochrany a vycházelo z dnes už odborně zpochybněného požadavku na třetí kolej. Teze, že kulturně-historická a dopravní funkce železničního mostu jsou v rozporu, kterou SŽ šíří, je manipulativní a nepravdivá.
“Ve světle těchto skutečností se domníváme, že pozice Správy železnic a ministra Kupky je neudržitelná. Vyjádření vrcholných představitelů zainteresovaných institucí dokládají, že projekt novostavby železničního mostu je od počátku naprosto nereálný,” říká Pavel Štorch, zakladatel iniciativy Nebourat, která o zachování památkově chráněné podoby mostu usiluje již od roku 2018. Její petice v těchto dnech přesáhla 20 000 podpisů.
Ministr dopravy Mgr. Martin Kupka, který byl jedním z účastníků debaty v Senátu, zdůraznil, i na základě vystoupení generální ředitelky NPÚ, že o výsledku ještě není rozhodnuto. Do konce roku ale mnoho času nezbývá.
Zdroj: tisková zpráva iniciativy Nebourat