foto: https://www.wikiwand.com/cs/%C4%8Cesk%C3%A9_Bud%C4%9Bjovice_(n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD)/Nádraží v Českých Budějovicích
Správa železnic ve svých plánech pro rok 2022 představila řadu projektů zahrnujících Jihočeský kraj. Nachází se mezi nimi dostavba koridoru u Soběslavi nebo zahájení stavby nového železničního mostu u Červené přes přehradu Orlík a otevření zrekonstruované příjezdové haly vlakového nádraží v Českých Budějovických.
Koncem léta roku 2022 se částečně rozjede provoz na jedné trati rekonstruovaného úseku železnice mezi Soběslaví a Doubím u Tábora a po nové přeložce v listopadu odstartují dvojkolejné jízdy. Aktuální investiční náklady činí 4,85 miliardy korun. "Nejde pouze o cenu stavebních prací vzešlou ze soutěže, ale celkové náklady projektu," upozorňuje Nela Friebová, mluvčí Správy železnic. Mimo rychlejšího cestování přinese rekonstrukce nové zastávky v Myslkovicích a Doubí.
Kromě stavebních úprav čekají kraj další změny jako postupné zavádění dálkového řízení vlaků, pro které již v budově centrálního dispečerského pracoviště Správy železnic vzniká nový dispečerský sál, kam se přesune dálkové řízení úseku mezi Prahou a Voticemi a přidá řízení úseku mezi Voticemi a Českými Budějovicemi.
Každou chvíli vystřídá výpravčího nový zabezpečovací systém chystaný od podzimu roku 2021. Na některých stanicích vzniknou kontrolní pracoviště, kde zaměstnanci železniční správy zůstanou.
V současnosti finišují stavební práce na Zvěrotickém tunelu, největší železniční investicí v kraji. Po zimní přestávce bude pokračovat jeho vnitřní vybavení. V září roku 2022 dojde k realizaci výstupní části na západní straně.
České Budějovice, město, kde by chtěl žít každý, zase čeká otevření zrekonstruované příjezdové haly vlakového nádraží. "Celkové investiční náklady jsou aktuálně vyčísleny na 893 milionů korun," uvedla Friebová s dodatkem, že se jedná o celkové náklady projektu. Na rok 2022 se plánuje dokončení střech a fasády a také práce na interiéru, příjezdové hale a výtahu. "Do konce roku 2022 by se měla otevřít nově zrekonstruovaná příjezdová hala, včetně provizorních pokladen a nových toalet pro veřejnost," naznačila Friebová.
Na jaře roku 2022 se také zahájí stavba nového mostu u Červené nedaleko Orlíku. "V těsném sousedství stávajícího přemostění bude postavený nový železobetonový most, na který se následně převede doprava. Původní mostní konstrukce bude po celou dobu výstavby zachovaná pro provoz, sloužit vlakům bude do konce roku 2024," popsala plány mluvčí Správy železnic.