foto: Redakce RAILTARGET/InnoTrans2024
Voith, Knorr-Bremse a další Na InnoTransu ukázali, jak automatizace zrychlí nákladní dopravu a přinese novou úroveň bezpečnosti na železnici. Řeč je o digitálním automatickém spřáhlu (DAC).
Dne 24. září uspořádala společnost InnoTrans DAC Tour, která účastníkům umožnila nahlédnout do budoucnosti železniční nákladní dopravy s digitálními automatickými spřáhly (DAC) z první ruky. Akce, kterou pořádala společnost Europe's Rail, představila tři různé typy automatických spřáhel, včetně plně digitální verze.
RAILTARGET navštívil stánky významných společností, jako jsou Voith, Knorr-Bremse, Dellner a ÖBB, abychom se o této nové technologii dozvěděli více. Prohlídka přilákala velké množství lidí a nabídla bližší pohled na to, jak by DAC mohl změnit odvětví železniční nákladní dopravy.
Psali jsme
Nizozemsko se podílí na vývoji digitálního automatického spřáhla DAC, které cílí na efektivnější železniční nákladní dopravu. Státní tajemník…
InnoTrans DAC Tour
Projekt DAC je chválen jako velký skok vpřed v celoevropské spolupráci. "Je to obrovská změna pro železniční průmysl, “ vysvětlil jeden z přednášejících. Projekt, který byl zahájen před dvěma lety, spojuje inovace z různých zemí EU, posouvá železniční technologie vpřed a vytváří standard v celém odvětví. Jedním z nejdůležitějších aspektů projektu jsou vyměnitelné hlavy spřáhel a díly od různých dodavatelů, což posouvá železniční nákladní dopravu blíže k úplné standardizaci s novým e-spřáhlem.
InnoTrans DAC Tour a spřáhlo od společnosti Voith
Společnost Voith předvedla hybridní spřáhlo, které funguje s mechanickými i automatickými vozy. Tato jednoduchá konstrukce zvyšuje bezpečnost pracovníků a je vybavena speciálním převodem, který snižuje sílu potřebnou pro spřáhlo. Instalace hybridního spřáhla trvá přibližně 1,5 hodiny, ale testování na lokomotivách může kvůli složitosti trvat déle. „Toto spřáhlo se stane standardem pro všechny nákladní vozy,“ uvedl zástupce společnosti Voith.
Psali jsme
V německém Kasselu představila firma Dellner na lokomotivě Alstom Traxx hybridní spřáhlo, které umožní snadné přepínání mezi automatickým a klasickým…
InnoTrans DAC Tour, Knorr-Bremse předvedla DAC5
Společnost Knorr-Bremse předvedla svou technologii DAC5, která, jak doufá, bude do roku 2026 průkopníkem budoucího nákladního provozu. Zástupce společnosti Knorr-Bremse vysvětlil, že DAC5 zavede automatické zkoušky brzd a rozpojování s možností ručního přeřazení. Klíčovým prvkem je čep používaný k uzamčení nebo odemčení spřáhla, jehož pevnost se testuje v různých polohách, aby se zabránilo náhodnému spřažení. „Tento technologický posun musíme využít k tomu, abychom do nákladní dopravy vnesli digitalizaci a elektřinu,“ dodal zástupce.
InnoTrans DAC Tour - Knorr-Bremse, Dellner a ÖBB
Společnosti Knorr-Bremse, Dellner a ÖBB zmínily, jak DAC zvýší produktivitu a bezpečnost. Podle zástupce ÖBB má nový systém zásadní význam pro usnadnění a zvýšení spolehlivosti železniční nákladní dopravy, která se tak stane konkurenceschopnější vůči nákladní dopravě. Technologie DAC umožní zvýšení kapacity, zvýšení produktivity a zlepšení kvality služeb, což je v souladu s cíli EU v oblasti železniční nákladní dopravy. ÖBB zmínila šest podmínek nezbytných pro úspěšnou implementaci: jednotný evropský systém DAC, ověřená technologie prostřednictvím provozních testů, provozní funkčnost, odpovídající financování, zjednodušený povolovací proces a řádný plán přechodu.
Do roku 2026 vyjedou na koleje první vlaky DAC, které budou testovat automatizované systémy, jako je brzdění a spřahování. Fáze před nasazením již probíhá, přičemž se pracuje na plánech migrace a strategiích řízení, aby se zajistilo úspěšné zavedení této převratné technologie v celé Evropě.
zdroj: Redakce RAILTARGET