EU version

Spolehlivost, komfort, bezpečnost! ČD převzalo zmodernizované lokomotivy řady 742. Na EffiShunter 1000M je přestavělo CZ LOKO

Spolehlivost, komfort, bezpečnost! ČD převzalo zmodernizované lokomotivy řady 742. Na EffiShunter 1000M je přestavělo CZ LOKO
foto: CZ LOKO / Public domain/EffiShunter 1000
11 / 03 / 2024

České dráhy převzaly všech 14 lokomotiv řady 742, které byly podrobeny komplexní modernizaci ve společnosti CZ LOKO. Český výrobce hnacích vozidel dokončil tuto zakázku s předstihem, a to o jeden rok!

Podle obchodního ředitele CZ LOKO Jana Kutálka bylo zrychlení tohoto procesu nevyhnutelné kvůli náhlému rozpadu dodavatelských řetězců způsobenému válkou na Ukrajině, což vedlo k dramatickému zdražení komponentů. „Tímto jsme předešli katastrofickému scénáři. Bezesporu ke spokojenosti zákazníka, který mohl vozidla dříve nasadit do provozu“, řekl k tomu Kutálek.

Změna dodavatele systému ETCS na systém AURIGA byla provedena v rekordním čase a představovala značné výzvy. „Veškerou integraci a zkoušky jsme museli dělat úplně od začátku, a to není snadné,“ dodal obchodní ředitel.

Pojďme si trochu téma představit. Modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M je součástí Strategie 2030 Českých drah, která má za cíl obnovit významnou část vozidlového parku. Tyto modernizované lokomotivy jsou vybaveny novými technologiemi a systémy, které zvyšují jejich spolehlivost, komfort a bezpečnost.

Plánuje se jejich nasazení pro různé účely, včetně práce při výlukách, technologických jízdách na tratích s ETCS a v čele nehodových vlaků. „Oceňuji, že CZ LOKO zvládlo realizovat zakázku ve složitých vnějších podmínkách v původní ceně, a navíc s předstihem oproti sjednaným termínům. Mezi našimi dodavateli je bohužel takové plnění zakázek zcela ojedinělé,“ zdůraznil člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Čím se odlišují? Modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M zahrnuje výměnu nebo úpravu většiny komponent, což z těchto strojů činí prakticky zcela nové stroje s prodlouženou životností a vylepšenými funkcemi. Díky instalaci zabezpečovače ETCS rozšiřuje možnosti využití.

Každého teď napadá, jaké jsou konkrétní výhody nových strojů. Moderní komponenty a technologie snižují majiteli náklady na údržbu a provoz i množství emisí výfukových plynů a zásadně zvyšují komfort a bezpečnost obsluhy. „Stroje jsou vybaveny i online monitoringem a diagnostikou a novou generací trakční a pomocné výzbroje. Původní zůstává jen podvozek a hlavní rám, i tyto části ale procházejí hlavní opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1000 kW umožňuje maximální rychlost 100 km/h,“ vyjmenovává magazín Železničář.

Moderní České dráhy plánují nasadit tyto modernizované lokomotivy pro různé účely v rámci své provozní sítě.

Závěrem jen malá připomínka. Není to poprvé co CZ LOKO zabodovalo. V minulosti už se stejným projektem uspělo u dceřiné společnosti ČD Cargo, pro kterou v letech 2018 až 2022 zmodernizovalo 50 lokomotiv této řady, dalších 25 bude dodáno do konce roku 2024.

Zdroj: Železničář

Tagy