foto: Stadler/Společnost Stadler poprvé představuje jednotku KISS pro Slovensko
V rámci odborného veletrhu „Rail Business Days“ v Ostravě dnes společnost Stadler a slovenská železniční společnost ŽSSK společně představily veřejnosti první dvoupodlažní jednotku typu KISS s elektrickým pohonem. Šestivozová vozidla jsou určena pro provoz na regionálních tratích na západním a středním Slovensku, zejména v okolí Žiliny, Kút a Nových Zámků. Bude to poprvé, kdy budou na slovenské železniční síti jezdit dvoupodlažní jednotky od společnosti Stadler. Dodání čtyř nových jednotek KISS je podle smlouvy plánováno do konce roku 2023.
„Jsme velmi rádi, že dnes můžeme v Ostravě představit naši spolehlivou, bezpečnou a pohodlnou dvoupodlažní jednotku KISS pro Slovensko. Z moderních vozidel bude mít stejný prospěch jak provozovatel železnice, tak cestující. Jsme obzvláště hrdí na to, že touto zakázkou můžeme navázat na naši předchozí spolupráci se společností ŽSSK. Děkujeme společnosti ŽSSK za důvěru a těšíme se na další úspěšné partnerství,“ řekl při prezentaci vlaku Martin Halmo, ředitel prodeje pro Českou republiku a Slovensko.
Vozový park společnosti ŽSSK již dnes zahrnuje 21 jednopodlažních kloubových vozů (GTW) od společnosti Stadler, z toho je 15 úzkorozchodných kloubových vozů s elektrickým pohonem od roku 2001 v provozu ve Vysokých Tatrách. Šest kloubových vozů s běžným rozchodem a diesel-elektrickým pohonem jezdí od roku 2003 na trase Bratislava – Dunajská Streda. Od roku 2021 jezdí pro společnost ŽSSK také pět ozubnicově- adhezních jednotek typu GTW a jedna multifunkční ozubnicově-adhezní lokomotiva na ozubnicové a adhezní síti elektrické horské železnice TEŽ s metrovým rozchodem ve Vysokých Tatrách, „nejmenších velehorách na světě.“
„Pokud chceme, aby lidé přesedlali z pohodlného automobilu na železnici, musíme jim nabídnout podobně pohodlné a spolehlivé moderní vlaky,“ prohlásil Roman Koreň, předseda představenstva a generální ředitel společnosti ŽSSK. „Jen tak dokážeme lidi motivovat, aby ke svým služebním nebo volnočasovým cestám pravidelně využívali železnici. Těší mě, že po dodávce spolehlivých tatranských vlaků nyní opět spolupracujeme s firmou Stadler. Věřím, že naše spolupráce i tentokrát poběží hladce,“ dodal.
Šestivozová vozidla typu KISS jsou dlouhá 155 metrů a mají více než 600 míst k sezení v 1. a 2. třídě. Stejně jako všechny jednotky KISS od společnosti Stadler se vyznačují vysokým hnacím výkonem a rychlou akcelerací. S elektrickým pohonem poháněným trakčním trolejovým vedením může jednotka KISS dosáhnout maximální rychlosti až 160 kilometrů za hodinu. Vlaky mají bezbariérový nástup a čtyři toalety, z nichž jedna je určena pro osoby se sníženou pohyblivostí. Multifunkční oddíly nabízejí nejen místa pro vozíčkáře, ale také velkorysý úložný prostor pro jízdní kola, kočárky a zavazadla. Nové jednotky KISS jsou vybaveny klimatizací prostoru pro cestující a kabin strojvedoucího. Cestující mohou využívat nejmodernější informační systém pro cestující a WiFi. Vnitřní i vnější kamery a rovněž kamery na střeše, které sledují sběrač proudu, zajišťují bezpečný provoz na železnici. Vozidla jsou také vybavena certifikovaným systémem měření spotřeby energie a přesným systémem počítání cestujících. Strojvedoucí mají k dispozici moderní a ergonomicky navrženou kabinu strojvedoucího.
V České republice již 14 let
Společnost Stadler působí v České republice již 14 let a má pobočku v Praze se 170 pracovníky. Navrhují nejmodernější kolejová vozidla pro hlavní železniční tratě nebo lehká kolejová vozidla pro všechny prodejní trhy společnosti. Tým se podílí na výběrovém řízení již v nabídkové fázi, spolupracuje na smlouvách, zajišťuje konstrukci vlaků a vysoce komplexní řízení projektu. Kromě toho je pobočka odpovědná také za řízení schvalování.
Pražská pobočka zpočátku podporovala švýcarské pobočky společnosti v oblasti inženýrské činnosti. Prvním projektem, který byl kompletně zpracován v Praze, byly vlaky FLIRT pro soukromého českého železničního dopravce LEO Express. Následovala řada dalších projektů, například vlaky FLIRT pro maďarského dopravce MAV, vlaky FLIRT pro společnost Raab-Oedenburg-Ebenfurter Eisenbahn (GySEV), jednotky KISS pro ruský Aeroexpress, další vlaky FLIRT pro Srbsko, Polsko a Slovinsko. Při vývoji nového vysokorychlostního vlaku SMILE pro Švýcarské spolkové dráhy se Praha spolupodílela na inženýrské činnosti ve Švýcarsku.
Světová novinka z Prahy
Při práci na zakázce ze Slovinska v roce 2018 mohla pražská pobočka prokázat své schopnosti a samostatnost. Slovinská železnice si objednala flotilu elektrických a dieselových jednotek pro smíšenou trakci s přeshraničním schválením. Společnost Stadler Praha tuto výzvu přijala, uspěla a dokonce tím dala vznik světové novince. Další technikou specialitou, která se v současné době v Praze staví, jsou diagnostické vlaky pro španělského provozovatele infrastruktury ADIF.
Dobře známé v Ostravě
Pražský závod také odpovídá za konstrukci jednotky KISS pro ŽSSK, která se nyní poprvé představuje v Ostravě, včetně typového schválení. Zvláštností je zavedení slovenského informačního systému pro cestující, slovenského systému měření energie a vlakového zabezpečovacího systému ETCS v kombinaci s vlakovým zabezpečovačem MIREL VZ1.
Výrobky Stadler jsou v Ostravě dobře známé. Již pět let je v provozu 40 tramvají typu TANGO od společnosti Stadler, a dohromady najely více než 10 milionů kilometrů. V Praze rovněž probíhalo řízení projektu a inženýrská činnost pro tato vozidla.
Zdroj: Tisková zpráva Stadler