Konec dlouhého čekání. Otevírají se nové obzory pro vodní dopravu. Řeč je o splavnění Labe, u kterého došlo k historickému milníku. Stínový ministr dopravy Martin Kolovratník hájí hnutí ANO před kritikou ze strany politika TOP09!
Po dlouhých letech jednání a politikaření došlo k historickému momentu v česko-německých vztazích – ratifikaci dohody o splavnění Labe. Ta otevírá nové možnosti pro vnitrozemskou dopravu a posiluje hospodářské vztahy mezi oběma zeměmi.
Tato dohoda, podepsaná v červenci 2021 mezi českým a německým ministrem dopravy, představuje zlomový moment pro regionální vodní dopravu. Stanovuje pravidla údržby Labe a parametry pro plavbu.
Cesta k dosažení této dohody ale nebyla snadná. Podle Martina Kolovratníka (ANO) politické neshody a blokády způsobily, že ratifikace dohody byla odložena až na březen 2024. „Zatímco Senát dal výraznou většinou souhlas s ratifikací dohody s Německem o rozvoji Labské vodní cesty po projednání v několika výborech již v březnu 2022, Poslanecká sněmovna ostudně otálela s jejím projednáním od prosince 2021 až do března 2024," hudruje Kolovratník.
Dlouho to podle něj blokovala pětikoalice v čele s TOP09. Ta se postavila proti projednávání této klíčové smlouvy a více než dva roky ji blokovala, tvrdí. A to i přes to, že byla nezbytná pro rozvoj dopravy a ekonomiky v regionu, popisuje na svém webu Kolovratník. Kriticky tak reagoval na slova poslance Michala Kučery, který na tiskové konferenci uvedl, že hnutí ANO nebylo za osm let schopno se smlouvou pohnout.
„Netuším, zda jeho blábolení vychází z neznalosti nebo pouze prachsprostě lže. Jeho výrok by ale mohl vstoupit do politické encyklopedie jako synonymum pro střelení se do vlastní nohy,“ napsal na webu a připomněl, že se zavedením pravidel pro splavnění Labe mezi Českem a Německem přišla bývalá vláda hnutí ANO v čele s tehdejším ministrem dopravy Karlem Havlíčkem. „Ten na MDČR obnovil po létech zrušený Odbor vodní dopravy, dal mandát k vyjednávání a zahájil jednání o výměně přístavního území ČR v Hamburku,“ připomíná stínový ministr dopravy z hnutí ANO.
Psali jsme
Krajský úřad Pardubického kraje zahájil zjišťovací řízení k oznámení koncepce (tzv. SEA) komplexního projektu ,,Splavnění Labe do Pardubic“, jejímž…
Michal Kučera (TOP09) na plénu při projednávání dohody připomněl, že ratifikace této smlouvy ještě neznamená, že by se budoucí výstavba děčínského stupně neobešla bez nezbytných povolovacích a schvalovacích procesů. „Chci připomenout, že právě na schvalovacích procesech si vylámala zuby předchozí vláda, kdy osm let se snažila postavit děčínský jez a vlastně začala a skončila na jednotném - respektive skončila na takzvané EIA, což je schválení podle životního prostředí,“ řekl před poslanci.
Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Jan Sechter ke klíčovému milníku ve vodní dopravě uvedl: "Při vyjednávání i při prosazování výsledků měla smlouva velkou podporu v odborné veřejnosti i v politice. Sjednané Plavební podmínky na Labi s Německem umožní společnou péči o řeku jako o vodní cestu evropského významu. A tím i předvídatelnější objednávání vodní dopravy. Dopravní potenciál Labe posílí jednání vlády o novém přístavním území v Hamburku. Smlouva měla v Parlamentu širokou podporu, i když se ve Sněmovně stalo její projednávání obětí partikulárních zájmů."
Nakonec se podařilo překonat politické překážky a dohodu ratifikovat. Smlouva nastavuje pravidla údržby plavební dráhy na Labe až do roku 2030 a zřizuje společnou komisi pro péči o plavební podmínky, což je zásadní pro udržení a rozvoj vodní dopravy v této části Evropy.
Česko-německá dohoda o splavnění Labe představuje významný krok směrem k integraci vnitrozemské dopravy v regionu a posilování obchodních vztahů mezi oběma zeměmi. Její ratifikace je důkazem odhodlání obou stran spolupracovat a hledat společné cesty k prosazování hospodářského růstu a rozvoje dopravy.