EU version

Španělský návrh, český projekt: Dispečink pro VRT získala SAGASTA

Španělský návrh, český projekt: Dispečink pro VRT získala SAGASTA
foto: Petr Štefek / CC BY 3.0 / Wikimedia Commons/Cvičný sál CDP Praha
19 / 11 / 2024

Společnost SAGASTA získala významnou zakázku na výstavbu nového centrálního dispečinku pro vysokorychlostní tratě (VRT) v Praze. Tento dispečink, označovaný jako CDP VRT Praha, bude strategicky umístěn na Balabence a stane se srdcem řízení provozu vysokorychlostní železniční sítě v České republice.

Projekt CDP VRT Praha a SAGASTA, co přinese nový dispečink?

Budova nového dispečinku bude umístěna v areálu stávajícího CDP na pražské Balabence. Její funkcí bude nejen řídit provoz na budovaných vysokorychlostních tratích, ale také fungovat jako záloha pro další dispečerské pracoviště, které se připravuje v Přerově. V běžném provozu budou obě centra kooperovat, při výpadku jednoho však druhé zaručí pokračování řízení celé VRT sítě. Dokončení projektu je podle tiskové zprávy Správy železnic plánováno na rok 2030.

Zakázka na nový dispečink byla společnosti SAGASTA přidělena za 38,4 milionu Kč bez DPH, což bylo méně než očekávaná cena. Kromě návrhu budovy zahrnuje projekt i autorský dozor a přípravu navazujících objektů, jako jsou parkovací místa s nabíječkami pro elektromobily či nové energocentrum.

Do tří let začneme se stavbou nového dispečerského pracoviště pro řízení provozu na vysokorychlostních tratích. Kromě toho odtud budeme připraveni řídit provoz i na stávajících tratích v železničním uzlu Praha,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

SAGASTA v Česku není poprvé, jaké zde měla projekty ?

SAGASTA, významný hráč na poli železniční infrastruktury, není na českém trhu žádným nováčkem. Díky bohatým zkušenostem ze Španělska, země s jednou z nejrozvinutějších sítí vysokorychlostních tratí v Evropě, si společnost vydobyla pověst spolehlivého partnera. V České republice se SAGASTA podílela na několika klíčových projektech:

Jedním z významných projektů bylo projektování modernizace železniční trati Dětmarovice–Petrovice, která spojuje Českou republiku s Polskem. Tato dvoukolejná trať prošla rozsáhlou rekonstrukcí, zahrnující obnovu železničního svršku, sanaci spodku, rekonstrukci trakčního vedení a napájecí stanice. Vylepšení se dočkaly také zastávky a most přes řeku Olši. Projekt byl úspěšně dokončen a slavnostně uveden do provozu v srpnu 2024. 

Dalším významným úkolem SAGASTY v Česku je projektování napojení Mošnovského překladiště na železniční trasu Přerov–Sedlnice. Zakázka v hodnotě 74,8 milionu korun zahrnuje přípravu projektové dokumentace pro novou bezúvraťovou spojku a rozšíření stanice Sedlnice. Celková investice do projektu činí 1,8 miliardy korun a má být dokončena do roku 2031.

SAGASTA se rovněž podílela na modernizaci pražského metra D, kde představila inovativní technologii využití geotermální energie z ostění tunelů. Tato energie slouží k vytápění a chlazení budov na Nových Dvorech a je klíčovou součástí klimatického plánu města Praha.



 

Španělsko jako inspirace pro Česko

Španělsko je navíc zemí, která má v oblasti vysokorychlostní železnice světové renomé. Disponuje nejrozsáhlejší sítí vysokorychlostních tratí v Evropě a zároveň patří mezi nejhospodárnější v jejich výstavbě. Tento fakt ocenil i český ministr dopravy Martin Kupka, který Španělsko označil za příklad efektivního plánování a budování VRT. „Můžeme se inspirovat nejen jejich technickými řešeními, ale i celkovým přístupem k financování a organizaci projektů,“ uvedl v jednom z rozhovorů pro RAILTARGET.



VRT jako český klenot: Mezinárodní spolupráce se společností SAGASTA

Výstavba vysokorychlostních tratí v České republice zdůrazňuje význam spolupráce s mezinárodními partnery. Zahraniční firmy, jako zde španělská SAGASTA, přinášejí zkušenosti a osvědčené postupy z nejmodernějších železničních sítí světa. Pro ministerstvo dopravy je tento přístup vítaný – větší konkurence znamená tlak na nižší náklady, moderní technologie a kvalitní provedení. Otevřenost vůči globálnímu know-how přináší České republice šanci vytvořit síť VRT, která bude srovnatelná s nejlepšími v Evropě.



SAGASTA, založená v roce 2015, je nezávislá inženýrská a konzultační firma specializující se na různé oblasti stavebního inženýrství, přičemž se zaměřuje zejména na dopravní stavby. Společnost se věnuje územnímu plánování, projektování železničního svršku a spodku, silnic, mostů, podzemních a pozemních staveb, stejně jako geodetickým a geologickým pracím.

Zdroje: Tisková zpráva Správy železnic, RAILTARGET, SAGASTA, Ministerstvo dopravy ČR

Tagy