EU version

SMILE pod Alpami: Stadlerův rychlovlak „zkrotí“ nejdelší tunel v Rakousku

SMILE pod Alpami: Stadlerův rychlovlak „zkrotí“ nejdelší tunel v Rakousku
foto: Stadler Rail / Public domain/Stadler SMILE
21 / 04 / 2025

Rakouský dopravce WESTbahn nakupuje u Stadleru nové vysokorychlostní vlaky SMILE. Jedenáct vozových souprav s rychlostí až 250 km/h nasadí na futuristickou trať Koralm už v březnu 2026.

Stadler SMILE míří do Rakouska

Železniční koncern Stadler Rail podepsal v březnu se soukromým dopravcem Westbahn smlouvu o dodávce tří jedenácti vozových vlaků STADLER SMILE. Vozidla vyrobená v závodě v Bussnangu v kantonu Thurgau budou využívána pro osobní dopravu na trati mezi Vídní, Štýrským Hradcem, Klagenfurtem  a Villachem.

Vlaky pro WESTbahn: Rychlovlak 250 km/h po nové trati Koralm

Vlak SMILE bude prvním vysokorychlostním vlakem společnosti Stadler v Rakousku a může dosáhnout rychlosti až 250 km/h. Jsou nízkopodlažní a s bezbariérovým přístupem.  Dopravce Westbahn, který operuje na trati Vídeň – Linz, plně využije vlastností vlaku SMILE již v březnu 2026 na nové trati Koralm dlouhé 127 kilometrů. Jeho součástí je i tunel pod pohořím Koralpe mezi Štýrskem a Korutany o délce 32,9 km, který se stane až do otevření Brennerského úpatního tunelu nejdelším tunelem v Rakousku.

První vysokorychlostní vlak Stadler v Rakousku

"Jsme rádi, že máme ve společnosti WESTbahn inovativního a perspektivního partnera a že můžeme společně ve velmi krátké době nasadit nejmodernější vysokorychlostní vlaky, VRT. Vlaky SMILE představují nejinovativnější technologie, vysokou energetickou účinnost a maximální komfort pro cestující," řekl Christian Diewald, generální ředitel společnosti Stadler Austria. Vlaky jsou schválené dle TSI s přístupem do železniční sítě ve Švýcarsku, v Německu, v Itálii a v Rakousku. Vlaky SMILE jezdí už od roku 2015 pro švýcarského národního dopravce SBB, který si od té doby objednal 41 vlaků. Dnes je ve Švýcarsku a na trasách do Itálie v provozu více než 30 vlaků.

Technické údaje nových vlaků SMILE

Délka: 202 m, 11 vozů

Kapacita: 422 cestujících

Maximální rychlost: 250 km/h

Maximální zrychlení: 0,77 m/s²

Pohon: Elektrický, vícesystémový vůz (15 kV AC, 25 kV AC, 3 kV DC)

Nízkopodlažní přístup: pro výšky nástupišť 55 cm a 76 cm

Redundantní hnací zařízení se čtyřmi trakčními měniči pro čtyři motorové podvozky

Zdroj: Stadler Rail

Tagy