EU version

„Metro D až pro vaše nenarozené příbuzné,“ zuří Pražané. PID láká na prohlídku tunelu

„Metro D až pro vaše nenarozené příbuzné,“ zuří Pražané. PID láká na prohlídku tunelu
foto: Silnice a železnice /Tunel metro D
28 / 04 / 2025

Výstavba metra D vyvolává silné reakce u obyvatel nejen v okolí stanice Olbrachtova. Zatímco se PID připravuje na den otevřených dveří, někteří lidé už mají plné zuby hluku, prachu a „smeček“ kempujících lidí.

Den otevřených dveří metra D: Co PID chystá

Metro D přitahuje výraznou pozornost. Nyní přišel PID oznámil, že otevře metro veřejnosti, ale nenechte se mást. Jinými slovy den otevřených dveří stavby prvního úseku metra D. Pohled do podzemního zákulisí se uskuteční v půlce května, konkrétně pak 17. a 18. května.

PID láká zájemce na to, že si poprvé budou moci prohlédnout většinu z aktuálně vyražených a vybudovaných objektů a projít si první úsek metra D od budoucího jižního vestibulu stanice Olbrachtova až po výstup ze stanice Pankrác D pod budovou Gemini. Připravené budou  dvě trasy. Podzemní i povrchová. Vstup na akci je zdarma. Nicméně z bezpečnostních důvodů je omezena kapacita.

Metro D: Jak lidé reagují? Chvála i kritika

Lidé se ihned pustili do debat v komentářích.  Na jednu stranu jsou zvědaví, na druhou – což není žádné překvapení – se objevili i rýpalové. „Mno. To je sice hezké, ale my potřebujeme vědět, kdy se metro otevře pro reálný provoz. Zatím se staví ubohé dvě stanice Pankrác – Olbrachtova a usek mezi nimi. Všechno ostatní stojí a řeší se spory v důsledku špatně připravené soutěže a měsíce a roky letí bez pohybu vpřed. V této fázi bych se proto rozestavěným kouskem fakt nechlubil,“ myslí si jeden uživatel Facebooku.

Někteří se ale stavby zastávají. „Že se o tom nepíše, neznamená, že to stojí,“ zastává se projektu další uživatel sociální sítě. Zájemci se pozastavovali se nad tím, že správně nefunguje rezervační systém, místa se rychle plní a také litovali, že nemohou vzít malé děti. Vstup je povolen pro osoby od výšky 140 cm.

„Kdy to má být kompletně hotové? Bydlím přímo nad stanicí Olbrachtova, ulice je už roky zavřená, modrou zónu platím zbytečně, všude bordel, prach, hluk a mezi domy smečky kempujících lidí. Upřímně už tady toho máme všichni dost a termín se stále posouvá,“ stěžuje si jedna z diskutujících. „Běžte se podívat na metro, v kterém se možná svezou vaši ještě nenarození příbuzní,“ pokračoval s ironií další.  „Metro to je jeden velký tunel,“ rýpl si další.  

Problémy stavby metra D: Zpoždění a spory

Komentáře dopravních nadšenců nechme již stranou a pojďme si teď připomenout, kde to vázlo.  Začátkem března  naše redakce informovala o tom, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal předběžné opatření, které pražskému Dopravnímu podniku (DPP) zakazuje uzavřít smlouvu na veřejnou zakázku „Vlaky a dopravní systém Automatizace linky C a nové linky D“. 

Tento krok znamená další zádrhel v již tak komplikovaném procesu přípravy nové trasy metra. Předběžná opatření nejsou v oblasti veřejných zakázek ničím neobvyklým, ale právě u klíčových dopravních tendrů se v posledních letech objevují stále častěji. Sečteno a podtrženo, zakázky okolo metra D provází problémy s etickými kodexy, mezinárodní firmy si stěžují u ÚOHS a pražský magistrát je paralyzovaný krizí, která se mu vymyká.

Kdy se konečně svezeme: Harmonogram výstavby metra D

Jak jsme již zaznamenali, mohutná výstavba metra je rozdělena do několika etap, které na sebe navazují. Podle materiálu zastupitelstva lze říci, že hotovo by mělo být v polovině roku 2032. Za další dva by pak měla vzniknout ještě stanice Depo Písnice a na začátku roku 2036 by mělo být hotové prodloužení až na náměstí Míru. Lze tak říci, že čtvrtá linka metra by se měla rozjet přibližně půl století poté, co město dokončilo trasu B. Když se ale podíváme na ostatní linky, vidíme, že v tom byl o poznání menší rozdíl. Zprovoznění linek C a A od sebe dělily pouhé čtyři roky, vznik zelené a žluté trasy sedm let.

Zdroj: PID, iDnes.cz; RAILTARGET 

Tagy