foto: Martin Domok/https://www1.pluska.sk/gal/spravy/z-domova/minister-dopravy-andrej-dolezal-sokoval-detaily-dokonceni-d1/3/Andrej Doležal
Na Slovensku se už roky neinvestuje do nových tratí. Díky tomu jich až 35 % neodpovídá vyhovujícímu stavu a železniční infrastruktura postupně degraduje. Na zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu o stavu železnic reagoval resort dopravy tvrzením, že chce situaci řešit a stát potřebuje do železnic více investovat.
Podle aktuálních údajů Železnice Slovenské republiky se momentálně na Slovensku vyskytuje 203 přechodných omezení na trati v celkové délce necelých 100 kilometrů. „Už ani tie koľaje neudržiavame tak, ako by sme mali, a tak degradujú rýchlejšie," komentoval stav železnic ministr dopravy Andrej Doležal na sociálních sítích. Generální ředitel ŽSR Miloslav Havrila dodává: „kým v Českej republike je nízke plnenie grafikonu zapríčinené veľkým rozsahom výluk v dôsledku investičnej a opravnej činnosti a ďalšieho výrazného dofinancovania Správy dráhy v tomto roku, na Slovensku je to z dôvodu veľkého rozsahu dopravných obmedzení a počtu porúch zariadení infraštruktúry".
ŽSR jednají podle jejich ředitele vždy tak, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti provozu. Hlavní roli v růstu a počtu a délce provozních omezení hrají nedostatečné finanční zdroje nejen na plánovanou údržbu, ale i na odstraňování poruch na jednotlivých úsecích. „Neprijatím systémových opatrení a nestanovením investičných priorít sa rozsah prevádzkových obmedzení bude aj naďalej zvyšovať, čo prispeje k možnosti vylúčenia zariadení aj hlavných koľají z prevádzky," dodává ředitel Havrila. Podle ministerstva dopravy a výstavby není problémem pouze údržbový dluh, ale i ten investiční, který se hromadí už 30 let. Momentálně ministerstvo dopravy dává dohromady seznam priorit v železniční infrastruktuře. Významnou úlohu ztvárňuje ministerstvo financí co do množství prostředků, které do sektoru dopravy uvolní. „Je to o tom, koľko do tej infraštruktúry dostaneme. Teším sa, že je tu plán obnovy, z ktorého pôjde 518 miliónov eur, teším sa na budúce štrukturálne fondy, tam budú stovky miliónov eur. Verím, že aj štát začne do železníc viac investovať, aby situáciu zvrátil. Bude trvať 15–20 rokov, kým by sme mohli investičný dlh dobehnúť, ale chcem z neho začať ukrajovať," uzavírá spekulace o budoucnosti železnic Doležal.
Dle závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu Slovensko v modernizaci železnice zaostává, neboť státní instituce za 20 let nesplnily jediný 22 cílů uvedených ve strategiích, které směřují k modernizaci hlavních národních koridorů zařazených do evropského systému TEN-T. Aktuálně se pracuje na úsecích celkové délky 74 kilometrů, přičemž do roku 2030 musí dojít k modernizaci dalších 563 kilometrů.