EU version

Slovensko zasáhly silné mrazy. Železnice se potýkají s problémy

Slovensko zasáhly silné mrazy. Železnice se potýkají s problémy
foto: Petr Beránek / Flickr/1999-02-17 Cog Railway Nr.905 951-0
12 / 01 / 2024

Slovensko zasáhly silné mrazy, které mohou způsobit značné problémy na železnici. S čím je třeba počítat a na co se mají cestující připravit? Vše si můžete přečíst v našem článku.

S jakými problémy se potýkají slovenské železnice během mrazů?

V posledních dnech dorazily na Slovensko silné mrazy. Železnice Slovenské republiky (ŽSR) uvedly, že v posledních několika desítkách hodin došlo k přerušení kolejí v úsecích Vydrník - Poprad-Tatry, Východná - Štrba, Markušovce - Spišské Vlachy a Radvaň - Vlkanová.

Na celém území nadále fouká silný vítr, proto byla v některých úsecích snížena rychlost vlaků. Mluvčí ŽSR upřesnila, že v některých stanicích zamrzly výhybky. Slovenský hydrometeorologický ústav uvedl, že ve stanici Červený Kláštor v okrese Kežmarok byla teplota -24 stupňů Celsia.

Jozef Fekete / Flickr

Silné mrazy a silný vítr mohou způsobit různé technické problémy, například zamrzlé technologické části lokomotiv a vagonů. Takto zamrzlé vozy se musí z vlaku vyjmout a následně nahradit novými, což vždy způsobuje zpoždění vlaků, která jsou na Slovensku poměrně častá. Mrazivé teploty mohou na několika místech na Slovensku způsobit lámání kolejí, jinými slovy praskání. Pokud k tomu dojde, musí vlaky tímto úsekem dočasně projíždět s velkými omezeními, což rovněž způsobuje značná zpoždění.

Lom kolejnice je prasklina v celém profilu, která způsobuje přerušení kontinuity koleje. Lom způsobuje bezpečnostní riziko pro průjezd vlaků. O správném způsobu opravy této závady rozhoduje, zda je lom kolmý, šikmý a jaká je jeho délka. Provádějí se nouzové, dočasné a definitivní opravy.

Robert Pojtek / Flickr

Přestávky na trati se nejčastěji provádějí v časných ranních hodinách, kdy je mráz nejsilnější. Železničáři však mají zvláštní systém kontrol, které probíhají jak v létě, tak v zimě. Tento systém by měl vždy odhalit jakékoliv poškození kolejnic.


Zajímavost ze světa

Skandinávská země zelených lesů a jezer, Švédsko, dostala teplotní šok. Švédské vlaky, které jsou schopny jezdit až do -30, nemohly na začátku roku kvůli extrémním mrazům jezdit. Obyvatelé severských zemí zažívají v posledních dnech opravdu obrovské teplotní nárazy. Na severu Švédska a Finska meteorologové naměřili -44 stupňů Celsia. Ještě zajímavější však bylo, že o několik dní později, kdy se v Evropě výrazně ochladilo, se právě ve Skandinávii oteplilo místy až o 50 stupňů.

Zdroj: ZSSK, Ta3.sk

Tagy