foto: ŽSR/Železniční stanice Trebišov (ilustrační foto)
ŽSR zavádí moderní evropský systém KIS, který výrazně zjednodušuje komunikaci mezi dopravci a infrastrukturou. Cestující se mohou těšit na vyšší komfort a bohatší nabídku informací o vlakových spojeních.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračují v modernizaci infrastruktury zavedením Komplexního interoperabilního systému (KIS). Společnost OLTIS GROUP, která pro ŽSR systém implementovala, o tom informovala na svých webových stránkách.
KIS: Moderní systém pro větší efektivitu
KIS nabízí plnou interoperabilitu a podporu komunikačních standardů TAF/TAP TSI, které zajistí vyšší efektivitu, transparentnost a komfort pro cestující i zaměstnance ŽSR. Nový systém pomůže zjednodušit provozní procesy a umožní svižnější reakce díky sjednocení datových toků mezi dopravci a infrastrukturou.
Způsob komunikace, který KIS umožňuje, je dnes pro Evropskou železniční dopravu zásadní. ŽSR se tak posouvají o krok vpřed na cestě rozvoje slovenské železniční infrastruktury. „Zavedení systému KIS představuje významný krok v digitalizaci železničního sektoru na Slovensku,“ uvedl k zavedení nového systému bývalý generální ředitel ŽSR, Alexander Sako.
Psali jsme
ŽSR mají nového generálního ředitele, kterým se stal Ivan Bednárik, někdejší šéf Českých drah. Bednárik poděkoval za spolupráci Alexandru Sakovi,…
Větší komfort v online světě díky KIS
Slovenský správce železniční infrastruktury přinesl bližší informace o KIS v tiskové zprávě. Přechod na moderní evropský systém přináší zásadní změny pro elektronické dopravní deníky, dispečerský systém, traťovou polohu vlaků nebo fakturaci za použití železniční infrastruktury.
Pro cestující znamená zavedení nového systému větší komfort v podobě přehlednějších informací o cestě vlakem. KIS například umožňuje sledování polohy vlaku v reálném čase. Díky standardům TSI je navíc možné informace v aplikaci dále rozšiřovat, například o aktuální řazení vlaků či poskytované služby. V minulosti bylo možné tyto informace získat jen na železničních stanicích. KIS tak přispívá k lepší informovanosti cestujících i v rámci online prostředí. V plánu jsou také informace o probíhajících výlukách.
Sjednocení systému si vyžádalo náročné testování
KIS komunikuje s elektronickými zabezpečovacími zařízeními třetí kategorie, které ŽSR využívá na stavědlech od společností AŽD a Siemens. V rámci dosavadních sytémů byly tyto údaje zadávány v různých formátech. Přechod na KIS tak přináší sjednocení těchto formátů a přizpůsobení novým technickým parametrům. Díky tomu bude zajištěn plný soulad s evropskými pravidly.
Implementace nového systému si vyžádala rozsáhlé testování. Vše navíc komplikoval fakt, že ŽSR nemohlo pracovat v tzv. duálním režimu, kdy jsou údaje zapisovány v obou systémech kvůli zálohování dat. „Snažili jsme se, aby byl přechod maximálně plynulý, ale technické zajištění přechodu mezi starým a novým systémem nebylo možné realizovat podle obvyklých pravidel. Nejprve jsme spustili testovací prostředí, kde jsme se snažili prověřit všechny možné situace, které by mohly nastat po ostrém nasazení aplikace,“ uvedl Petr Šulko, ředitel Odboru dopravy.
Po úspěšném zavedení nového systému na slovenských železnicích vyjádřila společnost OLTIS Group zájem o implementaci podobných řešení i v dalších zemích střední a východní Evropy. Cílem tohoto plánu je další rozvoj a sjednocování evropské železnice.