foto: IDnes.cz / Petr Šlegr / CC BY-SA 4.0/Petr Šlegr
Nedávné odvolání Petra Šlegra z dozorčí rady Českých drah (ČD) navazuje na aktuální politickou situaci mezi koaličními stranami. Šlegr, odborník na dopravu a někdejší náměstek ministra dopravy, během svého působení v dozorčí radě vystupoval kriticky nejen vůči vedení společnosti, ale také vůči některým klíčovým zakázkám.
Bateriové vlaky od Škoda Transportation
Terčem Šlegrovy kritiky se stal velmi diskutovaný plán přestavby elektrických vlaků RegioPanter na hybridní bateriové soupravy. O co šlo?
Moravskoslezský kraj zadal bez výběrového řízení Českým dráhám zakázku na dopravní obslužnost kraje. Přímé zadání realizoval kraj velice rychle, do konce roku 2023 muselo být hotovo. Důvodem byla účinnost evropské legislativy, která přímé zadávání takových zakázek staví mimo zákon. Kontrakt za více než 17 miliard Kč byl tedy zadán bez veřejné souteže.
Podmínkou Moravskoslezského kraje však bylo, že České dráhy zajistí provoz ekologických bateriových vlaků. ČD však žádné takové vlaky vůbec neměly. Nabízené řešení, se zdá být na první pohled jednoduché. Státní dopravce se rozhodl upravit dosavadní elektrické vlaky RegioPanter. Přidáním baterie na jejich střechu se z nich staly hybridní vozy. Nutno dodat, že tato přestavba, kterou realizovala Škoda Group proběhla opět bez soutěže.
Tato přestavba sice přidala vlakům schopnost jezdit na baterie, ale podle dopravního experta Šlegra toto řešení rozhodně nebylo dostačující. Podstatou jeho kritiky bylo, že upravené elektrické vlaky jsou novým typem vlaku, který má širší použití než původní jednotky. Právní analýza, kterou si Šlegr nechal zpracovat, dospěla k závěru, že pouhá úprava staré smlouvy se Škoda Group nemůže tak zásadní projekt právně pokrýt.
Psali jsme
Když se 21 manažerů Českých drah vydalo na fotbalový šampionát v Německu, možná netušili, že jejich výlet spustí lavinu událostí. Petr Šlegr,…
Fotbal, manažeři a „neúčelný výlet“
Jedním z posledních hřebíčků do Šlegrovy „dozorčí rakve“ byla jeho kritika cesty 21 manažerů ČD na fotbalový šampionát v Německu. Podle něj šlo o plýtvání firemními penězi, a proto navrhl, aby vedení společnosti náklady samo uhradilo. Výsledek? Odpor, a možná i jeden z posledních důvodů jeho odvolání. Podle tehdejších vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS), bylo Šlegrovo odvolání důsledkem parlamentních změn, kdy Piráti zamířili z vládní koalice do opozice.
Šlegra v dozorčí radě ČD nahradil bývalý hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (STAN)
Psali jsme
Zelená premiéra pro českou železnici. O víkendu vyjel první český bateriový vlak z dílny Škoda Group. Vlak provozují České dráhy na linkách…
Petr Šlegr
Je propagátorem vysokorychlostní železnice. Za premiéra Mirka Topolánka působil od roku 2006 do roku 2009 na ministerstvu dopravy. Dosáhl až pozice náměstka ministra. Zastával také pozici předsedy Řídícího výboru ČD. Byl členem Strany zelených, ale s tou se nerozešel v dobrém a v roce 2009 z partaje vystoupil. V roce 2012 se stal náměstkem generálního ředitele Správy Železnic pro modernizaci dráhy. Z funkce byl ale po 13 měsících odvolán. Důvodem dle médií měla být příprava vysokorychlostních tratí a malé čerpání evropských fondů, které měl ve své pozici na starosti. Od února 2022 do října 2024 byl členem dozorčí rady Českých drah.
Zdroje: www.seznamzpravy.cz, RAILTARGET, piráti