foto: kudyznudy.cz /Ministerstvo financí
Nedostatek financí se ukazuje být Achillovou patou naší železnice. Chybí peníze na údržbu a obnovu železniční infrastruktury, které pak vedou i k nehodám jako jsme toho byli svědky v posledních týdnech.
Ve světle událostí posledních týdnů vyšla najevo jedna zásadní věc pro naši železnici a tím je nedostatek financí. Tragická nehoda v Bohumíně odstartovala velmi náročný týden na drahách. Psali jsem o ní ve dvou článcích – zde a zde. Následně se o slovo přihlásily intenzivní bouřky, které měly za následek další nehody a výluky. Popadané stromy, poruchy trakčního vedení, eroze či kusy skály na kolejích. Většině těchto událostí by šlo předejít, pokud by Správa železnic měla dostatek peněz na údržbu a obnovu železniční infrastruktury.
Správa železnic totiž pracuje s více a více omezeným rozpočtem. Pro letošní rok to bude celkově 53 miliard a 37 miliard z této částky by mělo jít na investice, které by si tím měly udržet své tempo. Ovšem v oblasti údržby a opravy bude muset Správa více šetřit. To pak může teoreticky vést k dalším událostem podobným těm z minulého týdne. Potom, pokud tratě nebudou správně a dostatečně udržovány, tak zákonitě dojde ke zkrácení jejich životnosti a pak bude potřeba stavět tratě nové. Ve výsledku by to mohlo vyjít dráž než zajistit pro Správu železnic větší obnos financí pro údržbu infrastruktury stávající.
To bude velké letní téma pro Správu železnic. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) se totiž v Otázkách Václava Moravce nechal slyšet, že se chystá přepracovaný rozpočet. Teď se nabízí otázka, kolik peněz bude v tomto rozpočtu přiděleno pro železnici. Hodně proto může udělat ministr dopravy Martin Kupka (ODS), šéfové jednotlivých resortů budou své rozpočty řešit přímo s ministrem financí Stanjurou (ODS).
Pokud se nepodaří zajistit pro železnici dostatek financí v rámci přepracovaného rozpočtu, tak Správa železnic nebude mít dostatek prostředků pro údržbu železniční infrastruktury. Další věcí je i fakt, že současný rozpočet Správy nereflektuje rostoucí inflaci, která už stojí na 16 procentech. A o železnici se musíme starat, protože je důležité, aby byla co nejvíce konkurenceschopná. Může pomoci odlehčit českým silnicím a dálnicím od nekonečných kamionových konvojů. Také ji čeká mnoho nových technologií v oblasti alternativních zdrojů energie a bude moci pomoct naplnit požadavky Green dealu.
Ministra dopravy Kupku (ODS) tak čeká v příštích týdnech důležitý úkol, a to zajistit finance pro železnici a s ní Správu železnic. Spolehlivá a bezpečná železniční infrastruktura je pro sektor dopravy podstatná. I proto se musí, ať už politici či odborníci z řad dopravy, přičinit, aby nechyběly finance na dráze. Potom se také může stát atraktivní alternativou osobní automobilové dopravě pro širokou veřejnost, pokud bude opravdu spolehlivá a bezpečná. Rozpočet Správy železnic bude potřeba pro budoucí roky zvyšovat, aby Správa mohla efektivně fungovat, stejně jako celá železniční síť. Není udržitelné nadále v tomto sektoru škrtat.