foto: Japan RailPass/Skok do budoucnosti: Japonský Maglev řady L0 překonává rychlostní bariéry s rychlostí 603 km/h
V Japonsku, zemi proslulé nejmodernějšími železničními technologiemi, se opět nově definuje hranice cestování vlakem, a to zavedením vlaku řady L0 Maglev. Vlak řady L0, vyvinutý společností Central Japan Railway Company, se vyznačuje nápadně dlouhou přídí, která měří 15 metrů, což je konstrukce zaměřená na snížení odporu vzduchu a zvýšení rychlosti. V dubnu 2015 byla vlaku řady L0 naměřena ohromující rychlost 603 km/h, čímž se stal nejrychlejším vlakem na světě.
Důmyslnost řady L0 spočívá v technologii SC Maglev. SC Maglev, neboli supravodivá magnetická levitace, je nový dopravní systém, který využívá magnetické odpuzování mezi vlakem a kolejemi k vytvoření zážitku z jízdy téměř bez tření. Vlak se zpočátku pohybuje na gumových kolech, a jakmile nabere rychlost, magnetické síly ho zvednou přibližně 100 milimetrů nad zem. To eliminuje tření a umožňuje dosáhnout extrémně vysoké rychlosti. Konstrukce se skládá ze soustavy supravodivých magnetů, známých jako podvozky, a cívek se vzorem osmičky v kolejích, které dosahují tohoto levitačního efektu.
Psali jsme
V době rozkvětu proudového letectví v 60. letech 20. století svět vstoupil do éry vysokorychlostních vlaků. Jedním z takových ikonických příkladů…
Vlak řady L0, který má být uveden do komerčního provozu na trati Tokio-Osaka, by měl jezdit provozní rychlostí 505 km/h. Její průlomová rychlost výrazně zkrátí cestovní časy, neboť vzdálenost 286 km mezi Tokiem a Nagojou ujede za pouhých 40 minut. První úsek do Nagoje má být zprovozněn do roku 2027, prodloužení do Ósaky je plánováno do roku 2045. Zajímavé je, že většina trati rychlovlaku Maglev, přibližně 80 %, bude umístěna pod zemí, aby se vypořádala s problémy městského a horského terénu.
Zdroj informací: Japan RailPass
Tagy