foto: Foto RAILTARGET/VRT
Španělský výrobce vlaků Talgo je v těžké situaci a čelí obrovskému zpoždění dodávek svých nových vysokorychlostních vlaků pro Deutsche Bahn. Smluvní pokuty, klesající akcie a spory o vlastnictví společnosti Talgo přivedly do hry nové hráče. Kdo nakonec získá kontrolu nad Talgem a jaký to bude mít dopad na evropskou železniční síť?
Velký souboj může rozhodnout nabídka, která vyřeší zpožděné dodávky vysokorychlostních vlaků Talgo pro Deutsche Bahn.
Španělský výrobce vlaků Talgo získal historickou zakázku od Deutsche Bahn na dodávku 79 souprav vysokorychlostních vlaků nové generace ICE-L. Vysokorychlostní souprava složená z vícesystémové lokomotivy a 17 vozů je dlouhá 256 metrů a už jezdí na trati z Berlína do Amsterdamu maximální rychlostí 230 km/h.
Je zřejmé, že se dodávka plánovaná do dvou tranší zpozdí o mnoho měsíců. DB přitom chtěla nasadit ICE-L ještě letos na německou železniční síť. Rozhodnutí objednat vlaky u Talgo mělo snížit závislost DB na tradičních dodavatelích Siemens a Alstom. DB si zároveň chtěla ověřit, že lze získat do vozového parku jednodušší a levnější vysokorychlostní vlaky. Talgu hrozí smluvní pokuta v řádech stovek milionů EUR, akcie firmy meziročně klesly o polovinu.
To je jedním ze dvou hlavních důvodů, proč se hlavní akcionář fond Trilantic se proto rozhodl prodat podíl v Talgu maďarskému konsorciu Ganz-Mavag Europe, které nabídlo 619 mil. eur. Investice Trilanticu trvala 18 let, část akcií fond uvedl na burzu. Hlavní příčinou neúspěchu investice se považuje nedostatečná investiční podpora výrobních kapacit pro získané a zasmluvněné zakázky. Španělský dopravce RENFE již proti Talgu uplatnil za zpoždění dodávek pokutu a neplnění termínů, přičemž neplnění zakázky pro Deutsche Bahn by Talgo mohlo poslat definitivně ke dnu. V roce 2023 provozní zisk činil 77 milionů eur při tržbách 652 milionů eur.
Psali jsme
Koncern DB AG oznámil, že v prvním pololetí 2024 utrpěl ztrátu 677 milionů eur, což je o 950 milionů eur horší než loni. Hlavní příčiny jsou…
Ve Španělsku ovšem tato transakce narazila na politiku. Španělský ministr dopravy Óscar Puente v březnu 2024 totiž prohlásil, že "udělá vše pro to", aby Talgo odmítla nabídku. Vláda premiéra Sáncheze patří k největším kritikům Maďarska v EU a obává se, že za transakcí stojí skrytě investoři z Ruska. Španělská socialistická vláda reálně disponuje nástroji, jak transakci zabránit. Dohodu o kapitálovém vstupu předkládá španělský dozor nad burzou (CNMV) Generálnímu ředitelství pro mezinárodní obchod a investice španělského ministerstva hospodářství, které následně svolá Radu pro zahraniční investice. Věcí se nakonec bude zabývat španělská vláda, která již avizovala prodloužení lhůty do října 2024.
Mimochodem jsme zjistili další zásadní věci. Ministr hospodářství Jordi Hereu považuje Talgo za strategickou společnost a vláda má proto právo zabývat se profilem budoucích vlastníků. Maďarské konsorcium Ganz-MaVag Europe Zrt. vzniklo v prosinci 2023. Předsedou představenstva je György Bacsa a jedním z pěti členů představenstva je András Tombor. Jediným akcionářem a vlastníkem je Ganz-MaVag Holding Kft. založená rovněž v prosinci 2023. Stoprocentním vlastníkem holdingu je společnost Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő (MVBV) Zrt., dříve vlastněná Kristófem Szalay-Bobrovniczkym (současným ministrem obrany Maďarska).
Psali jsme
Zakázka na osm meziměstských vlaků je druhou zakázkou zadanou společnosti Talgo a je předmětem rámcové smlouvy podepsané v roce 2020. Vlaky…
Dnes má dva vlastníky – Magyar Vagon Invest Zrt. a Solva Industrial Investments Zrt., které obě patří soukromému investičnímu fondu Solva II, jak zjistil RAILTARGET. Druhý jmenovaný je ovládán společností Lead Ventures Alapkezelő Zrt. dceřinou společností maďarské ropné skupiny MOL. Ruské propojení existovalo prostřednictvím společnosti Ganz-MaVag International Kft. Po invazi ruské armády na Ukrajinu a uvalení sankcí sice Rusové prodali podíl ve společnosti, ale v podezření z propojení lpí nadále na společnosti Cato Investments, kterou ovládá András Tombor.
Palčivý problém dodávek ICE-L pro Detsche Bahn se jmenuje výrobní kapacita. Talgo naléhavě potřebuje průmyslového partnera. A zde může Škoda Transportation nabídnout výrobní kapacity a zkušenost. Talgo předem z diskusí kvůli antimonopolním evropským pravidlům vynechalo průmyslové giganty Siemens a Alstom, nicméně jedná podle německého tisku i s firmou Stadler. Výrobními kapacitami může argumentovat i maďarské konsorcium je v situaci, kdy může nabídnout stavět vlaky ve svých závodech. Kapacity jsou volné kvůli zastavení dodávek vagonů pro Rusko.
Psali jsme
Podle poradce starosty Mariupolu Petra Andriushčenka Rusko tajně spustilo železnici spojující Rostov na Donu s okupovaným Mariupolem. I přes…
Z tohoto konkurenčního pohledu se jeví nabídka generálního ředitele Škoda Transportation Petra Novotného jeho španělskému protějšku v Talgo Gonzalovi Urquijo Fernándezovi de Araoz na spojení Škody a Talga jako logická: Produktové řady obou firem se do značné míry doplňují; Talgo vyrábí zejména expresní vlaky, které Škoda v portfoliu nemá a neuvažuje o jejich vývoji. Podle německého tisku je projektu Škody nakloněna španělská vláda, nicméně akcionář Talga Trilantic veřejně tvrdí, že PPF jako vlastník Škody neuvažuje zatím o kapitálovém vstupu, a proto Talgo návrh Škody odmítlo jako vágní a jednání přerušil.
Maďaři jsou oproti Škodě zatím ve výhodné pozici: Jediní předložili nabídku s cenou za akcii (s 25 % příplatkem oproti současné burzovní hodnotě) a oznámili, že se budou soudní cestou bránit proti případnému vyřazení z důvodů údajného propojení s Ruskem. Protože je Talgo kotované na burze, musí česká nabídka přinést porovnatelné parametry s nabídkou maďarskou, tedy přijít s konkrétní nabídkou ceny za akcii. A vypořádat se s tím, že prioritou fondu Trilantic je zjevně prodej komukoli, kdo je ochoten získat 100 % firmy.
Mezičasem se aktivizovala polská vláda. Náměstek ministra infrastruktury Piotr Malepszak v Sejmu minulý týden potvrdil, že Talgo by mohlo být partnerem polským výrobcům vozidel pro VRT v rámci projektu CPK, v němž se uvažuje, že by polský stát zadal výrobu železničních vozidel, které by na síti VRT nabízel do pronájmu dopravcům a/nebo by je provozoval sám. Financování akvizice by připravil Polský státní fond rozvoje (PRF).
Zdroj: eleconomista.es, manager-magazin.de