foto: Fedekuki / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons/Talgo XXI, Talgo BT o Serie 355, BT.001 Virgen del Rocio
Škodě Transportation nezbývá mnoho času. Aby se ještě udržela ve hře, musela by připravit pro Talgo konkurenční nabídku a opřít ji nejen o zkušenosti, ale i ambiciózní plán rozvoje firmy.
Počátkem roku 2024 RAILTARGET informoval o polském plánu pořídit na svoji budoucí síť vysokorychlostních železnic také vlastní vlakové soupravy. Nakoupit by je měla státní investorská akciová společnost CPK, která má na starosti vybudovat síť vysokorychlostních železnic a nové letiště u Varšavy. CPK chce pořídit 100 souprav vlaků do speciální dceřiné společnosti pro kolejová vozidla. Pool kolejových vozidel by pak na základě dlouhodobých smluv a koncesí na jednotlivé tratě dopravcům pronajímala. CPK zároveň provedla nejen veřejné konzultace různých dopravních modelů a představ dopravců, ale i tržní konzultace u všech světových výrobců rychlovlaků. Výsledkem se stal soubor doporučení k funkčním a technickým vlastnostem výhledově poptávaných kolejových vozidel.
Psali jsme
Společnost CPK se připravuje na nákup nových vlakových souprav. Zároveň plánuje jízdní řád pro polskou síť VRT.
Polská spolupráce se Španělskem, PESA, Newag a TALGO
O krok dál se odvážili dva polští výrobci železničních vozidel PESA a Newag. Státem vlastněná Pesa Bydgoszcz podepsala memorandum o spolupráci se španělským TALGO a soukromá společnost Newag memorandum s korejským Hyundai Rotem.
Psali jsme
Další velká dohoda na obzoru. Polská Pesa Bydgoszcz se spojila se španělským Talgo, aby spolu vyvinuli vysokorychlostní vlaky. Dohoda byla…
Pesa společně s polskou vládou jdou ještě dále: náměstek ministra infrastruktury Piotr Malepszak v Sejmu počátkem srpna 2024 potvrdil, že TALGO by mohlo být partnerem polským výrobcům vozidel pro vysokorychlostní železnice a PESA ohlásila zájem o kapitálový vstup do společnosti Talgo. Na rozdíl od českého zájemce Škoda Transportation se od počátku soustředila na zájem španělských akcionářů Talgo odprodat a vytvořila nabídku, která podle všeho bude splňovat přinejmenším úroveň nabídky maďarského investičního fondu, kterému vláda Španělska kapitálovou účast z bezpečnostních důvodů odepřela.
Psali jsme
Velký průšvih ve světě železnic. Španělská vláda zatrhla maďarské skupině Ganz-Mavag plán na převzetí legendární firmy Talgo. A důvod? Bezpečnost…
Polská vláda plánuje vyrovnat maďarskou nabídku
Na podzim podle deníku Railway Supply vláda zajistila financování nákupu Talgo. Z hlediska ceny za akcii je srovnatelná s původní maďarskou nabídkou.
V rozhovoru pro polský Rynek Kolejowy generální ředitel PESA Krzystof Zdziarski uvedl, že vlaky Talgo se osvědčily a jezdí v mnoha evropských zemích. Vlaky jsou nízkopodlažní a umožňují změnu rozchodu, čímž se otevírá dopravcům možnost jezdit na Ukrajinu. Dalším aspektem jsou rychlostní požadavky, které Talgo splňuje. Na síti polských VRT se bude jezdit rychlostmi v rozmezí 250 - 330 km/h. PESA má připravené podle Zdziarského i výrobní kapacity – ve svém závodu v Mińsku Mazowieckim a také v dílnách PKP Intercity v Olszynce Grochowské. „Naše memorandum s Talgo se týká spolupráce při výrobě vlaků nejen pro Polsko, ale pro země celého regionu. Uvažujeme o propojení s Rail Baltica a i na dalších trzích střední a východní Evropy získala PESA dobré zkušenosti“, řekl Zdziarski.
Škodě Transportation nezbývá mnoho času. Aby se ještě udržela ve hře, musela by připravit pro Talgo konkurenční nabídku a opřít ji nejen o zkušenosti, ale i ambiciózní plán rozvoje firmy.
Zdroje: redakce RAILTARGET, Rynek Kolejowy, Railway Supply