EU version

Škoda ze hry ven? Polská ambice vyrábět vysokorychlostní vlaky se španělským Talgo

Škoda ze hry ven? Polská ambice vyrábět vysokorychlostní vlaky se španělským Talgo
foto: Fedekuki / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons/Talgo XXI, Talgo BT o Serie 355, BT.001 Virgen del Rocio
16 / 12 / 2024

Škodě Transportation nezbývá mnoho času. Aby se ještě udržela ve hře, musela by připravit pro Talgo konkurenční nabídku a opřít ji nejen o zkušenosti, ale i ambiciózní plán rozvoje firmy.

Počátkem roku 2024 RAILTARGET informoval o polském plánu pořídit na svoji budoucí síť vysokorychlostních železnic také vlastní vlakové soupravy. Nakoupit by je měla státní investorská akciová společnost CPK, která má na starosti vybudovat síť vysokorychlostních železnic a nové letiště u Varšavy.  CPK chce pořídit 100 souprav vlaků do speciální dceřiné společnosti pro kolejová vozidla. Pool kolejových vozidel by pak na základě dlouhodobých smluv a koncesí na jednotlivé tratě dopravcům pronajímala. CPK zároveň provedla nejen veřejné konzultace různých dopravních modelů a představ dopravců, ale i tržní konzultace u všech světových výrobců rychlovlaků. Výsledkem se stal soubor doporučení  k funkčním a technickým vlastnostem výhledově poptávaných kolejových vozidel.

Polská spolupráce se Španělskem, PESA, Newag a TALGO

O krok dál se odvážili dva polští výrobci železničních vozidel PESANewag. Státem vlastněná Pesa Bydgoszcz podepsala memorandum o spolupráci se španělským TALGO a soukromá společnost Newag memorandum s korejským Hyundai Rotem

Pesa společně s polskou vládou jdou ještě dále: náměstek ministra infrastruktury Piotr Malepszak v Sejmu počátkem srpna 2024 potvrdil, že TALGO by mohlo být partnerem polským výrobcům vozidel pro vysokorychlostní železnice a PESA ohlásila zájem o kapitálový vstup do společnosti Talgo. Na rozdíl od českého zájemce Škoda Transportation se od počátku soustředila na zájem španělských akcionářů Talgo odprodat a vytvořila nabídku, která podle všeho bude splňovat přinejmenším úroveň nabídky maďarského investičního fondu, kterému vláda Španělska kapitálovou účast z bezpečnostních důvodů odepřela.


Polská vláda plánuje vyrovnat maďarskou nabídku

Na podzim podle deníku Railway Supply vláda zajistila financování nákupu Talgo. Z hlediska ceny za akcii je srovnatelná s původní maďarskou nabídkou.

V rozhovoru pro polský Rynek Kolejowy generální ředitel PESA Krzystof Zdziarski uvedl, že vlaky Talgo se osvědčily a jezdí v mnoha evropských zemích. Vlaky jsou nízkopodlažní a umožňují změnu rozchodu, čímž se otevírá dopravcům možnost jezdit na Ukrajinu. Dalším aspektem jsou rychlostní požadavky, které Talgo splňuje. Na síti polských VRT se bude jezdit rychlostmi v rozmezí  250 - 330 km/h. PESA má připravené podle Zdziarského i výrobní kapacity – ve svém závodu v Mińsku Mazowieckim a také v dílnách PKP Intercity v Olszynce Grochowské. „Naše memorandum s Talgo se týká spolupráce při výrobě vlaků nejen pro Polsko, ale pro země celého regionu. Uvažujeme o propojení s Rail Baltica a i na dalších trzích střední a východní Evropy získala PESA dobré zkušenosti“, řekl Zdziarski.

Škodě Transportation nezbývá mnoho času. Aby se ještě udržela ve hře, musela by připravit pro Talgo konkurenční nabídku a opřít ji nejen o zkušenosti, ale i ambiciózní plán rozvoje firmy. 


Zdroje: redakce RAILTARGET, Rynek KolejowyRailway Supply

Tagy