foto: redakce RAILTARGET/BEMU RegioPanter
Bateriové vlaky přinášejí zelenou revoluci na českou železnici. Na tuzemských kolejích jsou novinkou a jejich nasazení vzbudilo řadu otázek. Škoda Group nyní reaguje a vysvětluje, proč je bateriový RegioPanter ideálním řešením pro regionální dopravu.
Škoda Group poskytla redakci RAILTARGET exkluzivní vyjádření, ve kterém komentuje bateriové vlaky (BEMU) RegioPanter, o kterých tvrdí, že jsou nejlepší volbou pro Českou republiku. Technická varianta, která nabízí spojení RegioPanteru a bateriového pohonu, je podle společnosti skvělým řešením pro regionální tratě, kde ještě není hotová elektrifikace. Ve svém vyjádření reaguje Škoda i na kritiku postupu v rámci výběrových řízení, která byla v posledních týdnech v hledáčku médií. Zkušený lídr výroby vlaků na českých kolejích zdůrazňuje, že vše proběhlo dle stanovené legislativy.
Škoda Group: Zelená revoluce, bateriové vlaky na českých kolejích
Škoda Group ve světě baterií není nováčkem. Jak společnost zdůraznila ve svém vyjádření, má za sebou více než desetiletou zkušenost s bateriovými pohony v oblasti trolejbusů a tramvají. Její technologie se dostaly i do zahraničí, od turecké Konyi až po německý Mannheim. Přirozeným vývojem pak bylo rozšíření této technologie i do železniční dopravy.
“Naše skupina má s bateriovými vozidly bohaté zkušenosti – stovky trolejbusů doplněné o baterie pro překonávání nezasíťovaných úseků znamenají více než 10 roků zkušeností a rovněž bateriové tramvaje, kde jsem již v roce 2015 na základě požadavků tureckého zákazníka v městě Konya doplnili standardní již dodávané tramvaje o bateriové boxy. Podobně tomu bylo i v další městech jako například Eskišehir či Mannheim. Všechny tyto trolejbusové a tramvajové projekty jsou důkazem naší technologické vyspělosti a bohatých zkušeností v oblasti pohonů a bateriových zdrojů energie,“ vysvětluje zpráva od Škoda Group.
Příběh dodání prvních bateriových vlaků na českou železnici
Příběh českých bateriových vlaků BEMU začal rozhodnutím Moravskoslezského kraje objednat nové jednotky kombinující jízdu pod trolejemi a na baterie. První čtyři bateriové jednotky vznikly úpravou stávajících elektrických vlaků RegioPanter. České dráhy je pořídily když využily existující rámcovou smlouvu se Škodou Group, která k původním elektrickým jednotkám doplnila bateriový pohon.
Kritici zpochybňovali, zda je úprava RegioPanterů na bateriovou verzi skutečně nejlepším řešením. RegioPantery jsou ale u nás osvědčené vlaky a jejich úprava přidáním bateriových boxů se jeví jako další logický krok, který výrobce realizoval v návaznosti na evropské trendy. Výhoda tohoto přístupu spočívá v tom, že se využívá již existující, ozkoušená platforma místo vývoje zcela nového vozidla, což by bylo časově i finančně náročnější.
“Přirozeným pokračováním tohoto vývoje v městské dopravě je i železnice a naše úspěšná elektrická jednotky typu EMU RegioPanter, která svou konstrukcí je vhodná po osazení podobnými bateriovými boxy. Toto řešení otevírá nové možnosti regionální železniční dopravy. Elektrické jednotky Panter doplněné o bateriové boxy představují ideální řešení nejen pro Českou republiku a mohou efektivně propojit elektrifikované a neelektrifikované tratě, vytvořit přímá spojení bez přestupů a pomoci dalšímu rozvoji a růstu regionální železniční dopravy. Cestujícím zároveň přinášejí komfortní, ekologickou a moderní dopravu i tam, kde dosud nebyla dostupná, a zároveň nabízejí dopravcům a objednatelům ekonomicky výhodné dlouhodobě udržitelné bezemisní řešení” popsal vývoj Jan Švehla, vedoucí oddělení komunikace Škoda Group
Na kritiku týkající se procesu zadání zakázky Škoda Group reagovala s tím, že postupovala plně v souladu s legislativou a splnila všechny stanovené podmínky. “Veškeré záležitosti spojené s procesem zadávání zakázky a uzavíráním smluvních vztahů probíhají vždy v souladu s platnými zákonnými pravidly.” uvedla společnost ve svém oficiálním vyjádření.
Psali jsme
Vodíkové a bateriové vlaky nabízejí ekologickou transformaci pro neelektrifikované tratě, ale jejich nasazení závisí na specifických podmínkách…
Redakce RAILTARGET se k tématu obrátila i na předsedu dopravní sekce Hospodářské komory, Jana Sechtera: “Škoda dokázala, že se udržuje na špičce technologického vývoje vlaků na hybdriní pohon, což ji umožňuje uspět na domácím, i na zahraničních trzích. Hospodářská komora podporuje zvláště v obtížných časech český průmysl.”
Bateriové vlaky BEMU
Co jsou vlastně bateriové elektrické vlaky, neboli BEMU? Jde o moderní soupravy, které dokáží jezdit pod trolejí jako běžné elektrické vlaky, ale zároveň zvládnou jízdu i na tratích bez elektrifikace díky bateriím. To znamená méně hluku, žádné emise a plynulejší spojení mezi různými typy tratí, aniž by bylo nutné přestupovat nebo využívat zastaralé dieselové soupravy.
Zdroj: RAILTARGET