EU version

Skaličák v pancíři: Slavná lokomotiva maskovaná jako válečný vlak Hurban

Skaličák v pancíři: Slavná lokomotiva maskovaná jako válečný vlak Hurban
foto: ČD nostalgie / public domain /Skaličák
27 / 08 / 2024

Schovaný je pod pancíři a maskuje se jako povstalecký vlak Hurban, méně známý Skaličák je nyní památníkem. Jde o nástupce legendárního Velkého Bejčka. Jak se ze skromného pomocníka na lokálních tratích stala skrytá hvězda historie.

 

Lokomotivě 433.0, tedy Skaličáku, přecházel oblíben Velký Bejček. Ten byl po označením 423.0 hojně vyráběn hlavně proto, že Československé dráhy měly v meziválečném období za cíl do jisté míry sjednotit lokomotivní park. Mezi lety 1922 až 1946 vzniklo celkem 231 lokomotiv řady 423.0.

Po válce v roce 1947 přišla další objednávka na 60 lokomotiv. Ty už vyšly pod označením nové řady 433.0 a oproti původní 423.0 se příliš nelišily. Rozdíl najdeme v maximální povolené rychlosti. U Bejčka to bylo 50 km/h, u nového Skaličáku 60 km/h.  Skaličák získal svou přezdívku kvůli jeho častému obsluhování železničního uzlu Skalice nad Svitavou.

Modernizace zvýšila výkon

Všech 60 kusů se vyrobilo v roce 1948. Po nasazení sloužily lokomotivy na lokálních tratích. Kvůli zařazování motorových vozů obsluhovaly nákladní dopravu nebo přešly do posunovací služby. Podle webu ČD Nostalgie na rovině lokomotiva utáhla 1500 tun rychlostí 41 km/h.

V letech 1965 – 1967 tyto lokomotivy procházely modernizací. Získávaly novější ploché dyšny Giesl, jak jsme se dozvěděli na serveru iDnes.cz. Ty přinesly částečnou úsporu uhlí a zvýšení výkonu lokomotivy o více než deset procent. Stejným vylepšením procházeli i předchůdci, Velcí Bejčci.

Poslední Bejčci i Skaličáci byli ze služby staženi na začátku 80. let, kdy ČSD končily parní trakci. Dodnes se dochovalo osm Skaličáku v různém stavu, například v Turnově, Děčíně nebo ve Valašském Meziříčí.

Zajímavostí je technická památka, který pod pancíři skrývá právě lokomotivu řady 433.0. jedná se o památník Slovenského národního povstání ve Zvolenu. Přestože lokomotiva byla vytvořena až po válce, v podobě pancéřového vlaku by ji rozeznal jen málokdo. Jednat se má o repliku vlaku Hurban, který byl jedním ze tří pancéřových vlaků, které se využívaly v době Slovenského národního povstání. Jméno získal po slovenském spisovateli Jozefu Miloslavovi Hurbanovi. Skládal se z lokomotivy, tankových vozů, obrněných vagónů s kulomety a obytných vozů, uvádí web Turistika.cz.

Replika byla vyrobena v roce 1947 pro natáčení filmu "Deň, ktorý neumrie" a podle webu Spoznaj Slovensko ji filmaři po natáčení věnovali městu Zvolen. Nutno podotknout, že podoba památníku je ale spíše umělecká nikoli realistická.

Zdroje: iDnes.cz; ČD Nostalgie; Turistika.cz; Spoznaj Slovensko 

Tagy